Tájékoztató menedékeskénti kérelem benyújtásáról és az elektronikus adatrögzítési felület használatáról
Tájékoztató az
elektronikus adatrögzítésről és az ideiglenes védelem iránti kérelem
benyújtásáról
Kérelemre, Magyarország ideiglenes védelemben
részesítheti (menedékesként elismerheti) az Ukrajnából 2022. február 24-én
vagy azt követően elmenekült ukrán állampolgárt,
Ukrajna által hontalanként vagy menekültként elismert személyt, továbbá az említett személyek családtagját.
A menedékesként
elismerését kérő személynek a menekültügyi hatóság előtt bizonyítania kell,
hogy a fenti feltételek valamelyikének megfelel.
1. Elektronikus adatrögzítés
A kérelmezőnek lehetősége van arra, hogy a kérelmezési folyamat
meggyorsítása céljából adatait az alábbi felületre
feltöltve a menekültügyi hatóság részére előzetesen megküldje.
Fontos, hogy a kérelmező adatainak az elektronikus
felületre feltöltése nem minősül kérelem előterjesztésének. A kérelmezőnek az
adatai elektronikus rögzítését követően személyesen meg kell jelennie a hatóság
előtt! Miután a hatóság köteles a menedékesként elismerését kérő
személyazonosságát ellenőrizni, továbbá arcképét és ujjnyomatát rögzíteni
a hatóság előtti személyes megjelenéstől eltekinteni nem lehet.
A menedékes jogállással rendelkező személyek újszülöttjének nem jár
automatikusan a menedékes jogállás. Ahhoz, hogy az újszülött menedékes
jogállást szerezzen, a gyermek vonatkozásában menedékeskénti elismerése iránti
kérelmet kell benyújtani, ehhez a szülő(k)nek a gyermek születését követően -
lehetőség szerint minél hamarabb – személyesen meg kell jelenniük a hatóság
előtt a szükséges adatok felvétele céljából. A gyermek születési anyakönyvi
kivonatának bemutatása elengedhetetlen a kérelem benyújtásakor, függetlenül
attól, hogy a gyermek egyéb személyes okmányai még nem állnak rendelkezésre
(még gyártási vagy postázási folyamat alatt állnak).
Az újszülött egészségügyi ellátásának a
költségeit a menekültügyi hatóság kizárólag a menedékeskénti elismerés
iránti kérelem benyújtását követően téríti meg.
1.1.Kik használhatják az elektronikus adatrögzítési
felületet?
Az elektronikus adatfeltöltő felület az orosz-ukrán konfliktus miatt
tömegesen Magyarországra menekülők számára lett kifejlesztve,
ezért kizárólag az ő menedékesként elismerés iránti
kérelmük előterjesztéséhez kapcsolódóan használható.
Az elektronikus adatrögzítő felületet használatára annak a személynek van
lehetősége, aki Ukrajnából 2022. február 24-én vagy azt
követően elmenekült
- ukrán állampolgár vagy
- korábban Ukrajnában hontalanként (nincs semmilyen állampolgársága), vagy menekültként (más állam polgára, de Ukrajna
menekültként ismerte el) élt, illetve
- ukrán állampolgár, hontalan vagy menekült harmadik országbeli olyan családtagja (házastárs, igazolt élettárs, 18 év
alatti gyermeke, vagy olyan rokona, akit a felsoroltak valamelyike tartott el,
pl. idős szülő, beteg testvér)
1.2. Kik ne használják az elektronikus
adatrögzítési felületet?
A 2022. február 24. napja előtt Magyarországra
érkezett ukrán állampolgárok tartózkodásuk jogszerűségét, nem menedékesként,
hanem egyéb módon rendezhetik.
Őket arra kérjük, hogy
magyarországi tartózkodásuk jogszerű rendezése érdekében szíveskedjenek az
Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság szálláshelyük szerint illetékes
regionális igazgatóságát felkeresni.
1.3. Mi a teendő, ha az elektronikus
adatrögzítést követen mégsem kíván menedékesként elismerés iránti kérelmet
benyújtani?
Amennyiben adatainak
az elektronikus adatrögzítő felületen történő feltöltését követően úgy dönt,
hogy mégsem kíván menedékesként elismerés iránti kérelmet előterjeszteni, akkor
további teendője nincsen.
A menekültügyi hatóság
az elektronikus adatrögzítő felületre feltöltött adatokat 2023. december 31-ig
tárolja, majd törli azokat. Adatai korábbi törlésére az általános adatkezelési
tájékoztatóban leírtak szerint van lehetőség.
2. A kérelem
előterjesztése
Menedékesként elismerését kérőnek az adati feltöltését
követően a menekültügyi hatóság vagy valamely kormányablak előtt személyesen meg kell jelennie. A családtagok azonos időpontban megjelenve
terjesszék elő a kérelmüket. Amennyiben a családtagok kérelme nem együtt kerül
előterjesztésre, a már menedékesként elismert családtagokat szükséges jelezni.
2.1. Ha a menedékesként elismerés iránti
kérelmet csak személyesen lehet előterjeszteni, akkor mi az értelme az
elektronikus adatrögzítésnek?
Az elektronikus
adatrögzítés lehetőséget biztosít a hatóságnak arra, hogy szükség (például
hiánypótlás) esetén az elektronikus adatrögzítési felületen megadott e-mail
címen tájékoztassa a kérelmezőt. A sikeres elektronikus adatrögzítés
eredményeként csökken a kérelem benyújtásának időtartama és a menedékesként
elismerés iránti kérelem a kormányablaknál is előterjeszthető.
2.2. Hol lehet a menedékesként elismerés iránti
kérelmet előterjeszteni?
Az a kérelmező, aki az adatait a menekültügyi
hatósággal az elektronikus adatrögzítési
felületen keresztül közli, a menedékesként elismerés iránti kérelmet
bármelyik kormányablaknál megjelenve is előterjesztheti.
A menedékesként elismerés iránti kérelem az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságnak a kérelmező magyarországi szálláshelye szerint illetékes regionális igazgatósága ügyfélszolgálatán, ügyfélfogadási időben megjelenve is előterjeszthető, amelyről az alábbi linken talál tájékoztatást: Adatlap menekültügyi eljárás lefolytatásához
Budapesten a menedékesként elismerés iránti
kérelmet az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság 1117
Budapest, Budafoki út 60. szám alatti „A” épületében működő
menekültügyi ügyfélszolgálati irodán lehet előterjeszteni.
A menekültügyi ügyfélszolgálati iroda ügyfélfogadási
ideje:
hétfőtől csütörtökig:
8:00-14:00
pénteken:
8:00-11:30
Kérjük, hogy nagyobb
számú (10 főnél több) kérelmező azonos időpontban történő megjelenése esetén, a
hosszas várakozás megelőzése érdekében szíveskedjenek az érintett regionális
igazgatósággal vagy a Menekültügyi Igazgatósággal előzetesen kapcsolatba
lépni.
2.3. Mit vigyek magammal a kérelem személyes
benyújtásához?
A kérelmezők a hatóság előtt történő személyes megjelenéskor hozzák
magukkal a kitöltött adatlapot Tájékoztató menedékeskénti kérelem benyújtásáról és az elektronikus adatrögzítési felület használatáról, az
útlevelüket/egyéb rendelkezésre álló személyes okmányaikat (útlevél hiányában
személyazonosító igazolványt, jogosítványt, születési anyakönyvi kivonatot,
ideiglenes tartózkodásra jogosító adatlapot, stb.).
2.4. A kérelem benyújtásának menete
A hatóság ellenőrzi és
rögzíti a személyesen megjelenő kérelmező által kitöltött és aláírt adatlapon
szereplő személyes adatokat (pl. név, születési dátum, állampolgárság, családi
állapot stb.), a határátlépésének helyét és idejét, magyarországi
szálláshelyének címét, továbbá az arcképét és a 14. életévét betöltött személy
esetén az ujjnyomatát rögzíti.
A menedékesként
elismerését kérő személyazonosságának ellenőrzése elsődlegesen az általa
bemutatott okmányok (pl. útlevél, személyi igazolvány, jogosítvány, születési
anyakönyvi kivonat, stb.) és más dokumentumok alapján történik.
A menedékesként elismerés iránti kérelmet a kérelmező
személyazonosító adatainak ellenőrzését, illetve rögzítését, továbbá
biometrikus adatainak rögzítését követően benyújtottnak kell tekinteni.