Magyarországon harmadik országbeli állampolgárokat foglalkoztató munkáltatók, fogadó szervezetek részére
TÁJÉKOZTATÁS
Magyarországon harmadik
országbeli állampolgárokat foglalkoztató munkáltatók, fogadó szervezetek
részére
– kötelezettségek, kiszabható
idegenrendészeti szankciók –
Az
Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság (továbbiakban: Főigazgatóság)
segítséget kíván nyújtani a munkáltatók és
a fogadó szervezetek (a továbbiakban: munkáltatók) részére, mivel az
idegenrendészeti jogszabályok számos kötelezettséget állapítanak meg rájuk
nézve.
A KÖTELEZETTSÉGEK INDOKA
A
munkáltatóknak tisztában kell lenniük továbbá azzal, hogy nem elegendő egy
külföldinek legálisan tartózkodni Magyarországon, az adott munkáltatónál
történő munkavállalásra is jogosultnak kell lennie.
MILYEN KÖTELEZETTSÉGEI VANNAK A
MUNKÁLTATÓNAK ÉS MIKOR KELL MEGTENNI A BEJELENTÉST?
A
munkáltatónak, illetve a fogadó szervezeteknek a harmadik országbeli
állampolgár foglalkoztatásával kapcsolatban az alábbi kötelezettségei vannak:
1)
ellenőrzési kötelezettség: a
munkáltató vagy a fogadó szervezet legkésőbb a harmadik országbeli állampolgár
munkába lépésének napján köteles meggyőződni arról, hogy a harmadik országbeli
állampolgár érvényes, a
munkáltatónál vagy a fogadó szervezetnél munkavégzésre jogosító tartózkodási
engedéllyel
rendelkezik-e.
Mivel
az érvényes, a
munkáltatónál vagy a fogadó szervezetnél munkavégzésre jogosító tartózkodási
engedély megléte nélkül a foglalkoztatás jogellenes, – meghatározott
kivételektől eltekintve – szükséges megvárnia a munkáltatónak, hogy a külföldi
bemutassa a kiállított tartózkodási engedélyét, amely feljogosítja a
munkavállalásra és a tényleges munkavégzésre.
A
munkáltató köteles ellenőrizni, hogy a külföldi rendelkezik-e tartózkodási
engedéllyel (tehát a Magyarországon tartózkodása legális) és arról is meg kell
győződnie, hogy a tartózkodási engedély arra is feljogosítja a külföldit, hogy
a munkáltatónál munkát vállaljon.
A
munkáltatónak figyelemmel kell lennie arra is, hogy a tartózkodási engedély
alapján az engedélyezetteknek megfelelően foglalkoztathatja a külföldit, aki
tehát kizárólag annál a munkáltatónál dolgozhat, akihez kérte a tartózkodási
engedélyét, továbbá csak abban a munkakörben dolgozhat, amelyre engedélyezésre
került a külföldi munkavégzése és kizárólag azon a munkavégzési helyen
dolgozhat a külföldi, ahová a tartózkodási engedélye szól.
Felhívom a figyelmet, hogy
amennyiben a munkavégzés körülményeiben változás következik be, azt a munkáltatónak
be kell jelentenie az idegenrendészeti hatósághoz.
2)
megőrzési kötelezettség: a
munkáltató, vagy a fogadó szervezet a foglalkoztatás időtartama alatt köteles
megőrizni a harmadik országbeli állampolgár által bemutatott érvényes
tartózkodási engedély másolatát.
A munkáltató köteles
másolatot készíteni a tartózkodási engedélyről és azt meg kell őriznie.
Az idegenrendészeti
eljárásokra tekintettel a másolat megőrzése javasolt a tartózkodási engedély
érvényességének lejáratától számított 1 évig.
3) Bejelentési kötelezettség
a) a harmadik országbeli
állampolgár foglalkoztatásának megkezdését
·
ha
a munkáltató vagy a fogadó szervezet kérelmezte a munkavégzésre jogosító
tartózkodási engedélyt, a harmadik országbeli állampolgár részére kiállított
munkavégzésre jogosító tartózkodási engedély átvételét követő öt napon belül;
·
ha
a munkáltató vagy a fogadó szervezet kérelmezte a munkavégzésre jogosító
tartózkodási engedélyt, azonban a harmadik országbeli állampolgár az átvétel
időpontját követően – az előzetes megállapodásban kikötött várható munkakezdési
időponthoz képest észszerű időn belül – utazik be Magyarországra, a beutazás
napját követő öt napon belül;
·
ha
nem a munkáltató vagy fogadó szervezet kérelmezte a tartózkodási engedélyt, a
harmadik országbeli állampolgár részére kiállított munkavégzésre jogosító
tartózkodási engedély átvételét követő öt napon belül,
·
a
tanulmányi célú tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli
állampolgárok esetén a munkavégzés megkezdését követő öt napon belül.
Felhívjuk
a figyelmet, hogy:
·
a foglalkoztatást engedélyező döntés meghozatala nem keletkeztet a
munkáltatók részére bejelentési kötelezettséget, mivel pusztán az engedélyező
döntés alapján – a törvényben meghatározott kivétellel – a munkavégzés nem
engedélyezett
·
az idő előtti, indokolatlanul megtett bejelentések nem fogadhatók
el szabályszerűen megtett bejelentésnek
·
amennyiben a harmadik országbeli állampolgár más jogszabályhelyen
alapuló tartózkodásra jogosító engedélyt kap (tehát jogalapváltás történt), a
munkáltatót az új tartózkodásra jogosító engedély tekintetében terhelik a
Btátv. 145. § szerinti kötelezettségek
·
a tartózkodási engedély okmány legyártásának sok esetben az az
akadálya, hogy a külföldi nem jelenik meg az idegenrendészeti hatóság előtt a
biometrikus adatok levétele érdekében. Amennyiben a biometrikus adatokat az
idegenrendészeti hatóság nem tudja rögzíteni, az okmány legyártására nincs mód.
Erre
tekintettel javasoljuk, hogy szíveskedjenek a foglalkoztatni kívánt harmadik
országbeli állampolgárok figyelmét felhívni arra, hogy a tartózkodási engedély
okmány nélkül munkavégzést nem folytathatnak, és szíveskedjenek mielőbb
megjelenni az idegenrendészeti hatóság előtt az arcfénykép és más biometrikus
adatok felvétele érdekében.
b) a harmadik országbeli
állampolgár az engedélyezett munkáját nem kezdi meg
· amennyiben a
munkáltató vagy a fogadó szervezet kérelmezte a munkavégzésre jogosító
tartózkodási engedélyt, és a munkáltató vagy a fogadó szervezet tudomást szerez
arról, hogy a harmadik országbeli állampolgár nem kezdi meg a munkavégzést a
munkáltatónál vagy fogadó szervezetnél, haladéktalanul, de legkésőbb az erről
való tudomásszerzést követő 5 napon belül;
·
amennyiben
nem a munkáltató vagy a fogadó szervezet kérelmezte a munkavégzésre jogosító
tartózkodási engedélyt, azonban tudomást szerez arról, hogy a harmadik
országbeli állampolgár a munkaviszony létesítése céljából kötött előzetes
megállapodásban kikötött várható munkakezdési időponthoz képest észszerű időn
belül nem kezdi meg a munkáját a munkáltatónál vagy fogadó szervezetnél,
haladéktalanul, de legkésőbb a munkaszerződésben előzetesen meghatározott,
tervezett munkakezdési időpontot követő öt napon belül.
Mivel
a munkáltató tartózkodási célt igazolt a jövőbeni külföldi munkavállalójának,
ezért köteles arra is, hogy nyomonkövesse a külföldi tartózkodási engedély
kiállítására irányuló eljárását, e körben kapcsolatot tartson a külföldivel,
információval rendelkezzen arról, hogy a munkavállalás engedélyezésre került, a
külföldi mikor utazik be Magyarországra, és mikor jelenik meg munkakezdés
céljából a munkáltatónál. Amennyiben azt észleli a munkáltató, hogy a
külföldinek már munkába kellett volna állnia, de nem jelent meg a
munkáltatónál, köteles megkísérelni kapcsolatba lépni a külföldivel. Amennyiben
a munkáltató észleli, hogy a külföldi nem kíván munkába állni, különösen
amennyiben a külföldi elérhetetlenné válik, köteles a munkáltató ezt a tényt
bejelenteni az idegenrendészeti hatósághoz.
c) a munkaviszony a munkavállalásra
jogosító engedély érvényességi idején belül megszűnik.
Amennyiben
a külföldi megkezdte a munkavégzést, azonban ezt követően nem jelent meg többé
a munkáltatónál, vagy akár a munkáltató tudomására hozta, hogy nem kíván a
továbbiakban nála dolgozni, a munkáltatónak a bejelentést haladéktalanul, de
legkésőbb 5 napon belül meg kell tennie a Főigazgatósághoz.
HOGYAN TELJESÍTHETŐ A BEJELENTÉSI
KÖTELEZETTSÉG?
A Főigazgatóság által
működtetett idegenrendészeti elektronikus ügyindítási felületen (EnterHungary)
szükséges megtenni a bejelentést.
Felhívjuk a
figyelmet, hogy a más hatóság (pl.: NAV) felé megtett bejelentések megtételével
a munkáltató nem mentesül az idegenrendészeti hatósághoz való bejelentési
kötelezettség alól.
A BEJELENTÉSHEZ SZÜKSÉGES ADATOK
A munkáltató, vagy a
fogadó szervezet a bejelentést a következő adatok közlésével köteles
teljesíteni:
a) munkáltató vagy fogadó szervezet adatai
(név, cím, székhely, telephely, gazdálkodási forma, cégjegyzékszám),
b) harmadik országbeli állampolgár
munkavállaló vagy vállalaton belül áthelyezett természetes személyazonosító
adatai,
c) harmadik országbeli állampolgár
munkavállaló vagy vállalaton belül áthelyezett tartózkodásra jogosító
engedélyének száma,
d) munkakör,
e) a tényleges munkavégzés vagy vállalaton
belül áthelyezés megkezdésének vagy meg nem kezdésének, vagy a munkavállalási
engedély, vagy az összevont engedély érvényességi idején belül történő
megszűnésének időpontja.
A fogadó szervezet legkésőbb a
munkába állást követő öt napon belül köteles bejelenteni, ha az Európai Unió
tagállama által, vállalaton belüli áthelyezés céljából kiállított tartózkodási
engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár vállalaton belüli
áthelyezés céljából, kilencven napot meg nem haladó, tervezett időtartamig
Magyarországon a fogadó szervezetnél végez munkát. A bejelentésnek tartalmaznia
kell a harmadik országbeli állampolgár természetes személyazonosító adatait, a
vállalaton belüli áthelyezés tervezett időtartamát és a fogadó szervezet
vállalkozáscsoporthoz való tartozását.
MUNKAERŐ KÖLCSÖNZŐKRE VONATKOZÓ
KÜLÖN SZABÁLY
Figyelemmel arra,
hogy a munkaerő kölcsönzők kormányrendelet alapján kiemelt foglalkoztatónak
minősülnek, és mivel az általuk kiközvetített harmadik országbeli
állampolgároknak jellemzően gyakrabban változik a munkavégzési helye, és ezért
a munkavállalók magyarországi tartózkodási célja teljesülésének vizsgálata
nehézkesebb lehet, a munkaerő kölcsönző cégeknek főszabály szerint naprakész
adatokkal kell rendelkezniük erre vonatkozóan.
Az idegenrendészeti
hatóság a munkavállalók magyarországi tartózkodási célja teljesülésének
vizsgálata érdekében jogosult bármikor ellenőrzést lefolytatni bármely
munkáltatónál, így a munkaerő kölcsönző cégeknél is.
A munkaerő-kölcsönző gazdasági társaság
köteles a külföldi első kiközvetítése esetén
megtenni a Btátv. 145. § (3) bekezdés
szerinti bejelentési kötelezettséget, melyet ha elmulaszt, vele szemben
közrendvédelmi bírság kiszabásának van helye.
Amennyiben a
munkaerő kölcsönző általi foglalkoztatásra jogosító tartózkodási engedély
kizárólag egy településen vagy egy vármegye területén történő munkavállalásra
jogosít – tehát a munkavégzési hely nem országos vagy változó –, amennyiben
bármely kiközvetítés az adott településtől vagy vármegye területéről eltérő
munkavégzési helyre szól, azzal a munkáltató (nem az idegenrendészeti hatóság
által szankcionált) jogszerűtlen foglalkoztatást valósít meg, egyúttal
elmulasztja a Btátv. 145. § (1) bekezdése szerinti kötelezettség teljesítését,
amely esetén vele szemben közrendvédelmi bírság kiszabásra kerül.
A fentiek indoka,
hogy a megváltozott munkavégzési helyre tekintettel új tartózkodási engedély
kiállítását kellene kérelmeznie a külföldinek vagy a munkaerő-kölcsönzőnek és
az új tartózkodási engedély kiállításáig az új munkavégzési helyen a külföldi
nem végezhet munkát.
A MUNKÁLTATÓ, ILLETVE A FOGADÓ
SZERVEZET KÖTELEZETTSÉGEINEK ELMULASZTÁSÁVAL JÁRÓ JOGKÖVETKEZMÉNYEKRŐL
Az idegenrendészeti
hatóság a munkáltatót, fogadó szervezetet – a fentiekben részletezett
kötelezettségei bármelyikének megszegése esetén – a foglalkoztatott harmadik országbeli
állampolgárok számával arányos mértékű közrendvédelmi
bírsággal sújtja (kötelező jellegű). A közrendvédelmi bírság mértéke
foglalkoztatottanként 1.000.000 (egymillió)
Forintig terjedhet.
MENTESÜLÉS A KÖZRENDVÉDELMI BÍRSÁG MEGFIZETÉSE ALÓL
A munkáltató, illetve
a fogadó szervezet akkor mentesül a
közrendvédelmi bírság megfizetésének kötelezettsége alól, ha bizonyítja, hogy - a fentiekben
részletezett - ellenőrzési, megőrzési és bejelentési kötelezettségeinek
eleget tett.
Nem mentesül a munkáltató,
illetve a fogadó szervezet a közrendvédelmi bírság megfizetésének
kötelezettsége alól akkor, ha tudott,
vagy kellő gondosság mellett tudhatott volna arról,
hogy az érvényes tartózkodási engedélyként, vagy más, tartózkodásra jogosító
engedélyként bemutatott okmány hamis volt.
EGYETEMLEGES
FELELŐSSÉG
Egyetemleges felelősség terheli a fővállalkozót és valamennyi közbenső alvállalkozót az alvállalkozó munkáltatóval vagy a fogadó szervezettel együtt a közrendvédelmi bírság megfizetéséért akkor, ha tudott, vagy kellő gondosság mellett tudhatott volna arról, hogy az alvállalkozó munkáltató harmadik országbeli állampolgárt érvényes tartózkodási engedély, vagy más, tartózkodásra jogosító engedély, vagy az e törvény alapján keresőtevékenység folytatására jogosító engedély nélkül foglalkoztat.