SZMSZ

SZMSZ

2/2024. (VIII. 29.) OIF utasítás

 

az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság Szervezeti és Működési Szabályzatáról

 

A Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 6. § (2a) bekezdés c) pontja alapján, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 10. § (5) bekezdésére, valamint az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság normaalkotási szabályzatáról szóló 1/2024. (VI. 14.) OIF utasítás 3. a) alpontjában foglaltakra figyelemmel – a következő utasítást adom ki:

 

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

 

1. Alapvető rendelkezések

 

1. Ezen utasítás hatálya kiterjed az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság (a továbbiakban: Főigazgatóság) hivatásos szolgálati jogviszonyban, rendvédelmi igazgatási szolgálati jogviszonyban foglalkoztatott állományára, valamint munkavállalóira (a továbbiakban együtt: munkatárs).

2. A Főigazgatóság jogállása, alapadatai

 

2. A Főigazgatóság költségvetése a Belügyminisztérium költségvetési fejezetben önálló címként szerepel. A Főigazgatóság önálló költségvetéssel rendelkezik, a Főigazgatóság igazgatóságai (a továbbiakban: regionális igazgatóság) működésének pénzügyi fedezetét a Főigazgatóság költségvetése tartalmazza.

3. A Főigazgatóság kisegítő, kiegészítő és vállalkozási tevékenységet nem folytat. A Főigazgatóság az általános forgalmi adó szempontjából adóalanynak minősül, az alapító okiratában meghatározott alaptevékenységei alapján tárgyi adómentes tevékenységeket végez, általános forgalmi adót nem igényel vissza.

4. A Főigazgatóság alapadatai:

  1. a)megnevezése: Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság;
  2. b)korábbi megnevezése: Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal;
  3. c)nevének az ügyvitel során használt rövidítése: OIF;
  4. d)angol megnevezése: National Directorate-General for Aliens Policing;
  5. e)német megnevezése: Nationale Generaldirektion für Fremdenpolizei;
  6. f)francia megnevezése: Direction Générale Nationale de la Police des Étrangers;
  7. g)székhelye: 1117 Budapest, Budafoki út 60.;
  8. h)levelezési címe: 1903 Budapest, Pf. 314;
  9. i)alapítója: a belügyminiszter;
  10. j)alapítás időpontja: 2000. január 1.;
  11. k)alapító okirat kelte, száma: 2019. július 19., A-208/1/2019;
  12. l)létrehozásáról rendelkező jogszabály: az idegenrendészeti szerv kijelöléséről és hatásköréről szóló 126/2019. (V. 30.) Korm. rendelet;
  13. m)a Főigazgatóság jogelődje:

ma) Belügyminisztérium Menekültügyi Hivatal,

mb) Menekültügyi és Migrációs Hivatal;

  1. n)számlavezető és az előirányzat-felhasználási számla száma: Magyar Államkincstár 10023002-00283511-00000000;
  2. o)adóigazgatási száma: 15722744-2-51;
  3. p)PIR törzsszáma: 722744;
  4. q)szakágazat: 8424 Közbiztonság, közrend;
  5. r)államháztartási szakágazat: 842470 Idegenrendészeti tevékenység;
  6. s)kormányzati funkció szerinti besorolás:

031020 Menekültügy igazgatása;

031050 Egyéb rendészeti, bűnüldözési tevékenységek;

107070 menekültek, befogadottak, oltalmazottak ideiglenes ellátása és támogatása.

3. A Főigazgatóság szervezete

 

5. A Főigazgatóságnak a főigazgató és a főigazgató-helyettesek közvetlen irányítása alá tartozó szervezeti elemei – melyek országos illetékességgel látják el feladataikat – alkotják a Központi Hivatalt.

6. A Főigazgatóság szervezeti ábráját, valamint Központi Hivatal szervezeti elemeinek és a regionális igazgatóságoknak (a továbbiakban együtt: önálló szervezeti elemek) a szervezeti felépítését az 1. melléklet tartalmazza.

 

II. Fejezet

A FŐIGAZGATÓSÁG VEZETŐIRE ÉS MUNKATÁRSAIRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK

4. A Főigazgatóság vezetői

7. A Főigazgatóság vezetői:

  1. a)a főigazgató,
  2. b)az általános főigazgató-helyettes,
  3. c)a gazdasági és humán főigazgató-helyettes,
  4. d)a Központi Hivatal igazgatói,
  5. e)a regionális igazgatóságok igazgatói és helyetteseik,
  6. f)a főosztályvezetők, a főosztályvezető-helyettesek,
  7. g)az osztályvezetők,
  8. h)a titkárságvezető.

5. A főigazgató

 

8. A főigazgató a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően – az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter irányítása alatt – vezeti a Főigazgatóság munkáját, és felelős a Főigazgatóság feladatainak ellátásáért. A főigazgató törvény eltérő rendelkezésének hiányában, a jogszabályokban meghatározott keretek között gyakorolja a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 2. § (1) bekezdésében meghatározott jogköröket.

9. A főigazgató irányítja

  1. a)az általános főigazgató-helyettes,
  2. b)a gazdasági és humán főigazgató-helyettes,
  3. c)az Idegenrendészeti Igazgatóság,
  4. d)a Menekültügyi Igazgatóság,
  5. e)a Jogi és Adminisztrációs Igazgatóság,
  6. f)az Ellenőrzési Osztály,
  7. g)a Titkársági és Kommunikációs Osztály, valamint
  8. h)a regionális igazgatóságok

szakmai tevékenységét.

10. A főigazgató irányítási jogkörében eljárva

  1. a)felelős az alapító okiratban megjelölt tevékenységek jogszabályban előírt követelményeknek megfelelő ellátásáért;
  2. b)meghatározza a jogszabályokból adódó feladatokat és a Főigazgatóság munkavégzésének főbb szabályait, felügyeli azok végrehajtását, biztosítja – a Magyarország központi költségvetéséről szóló törvényben meghatározott keretek között – a végrehajtáshoz szükséges személyi és tárgyi feltételeket, valamint az irányítás, a vezetés és a belső igazgatás körében kötelező feladatokat ír elő, továbbá meghatározza a feladatok végrehajtásának részletszabályait;
  3. c)szervezi az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter általi irányítás során meghatározott feladatok végrehajtását, együttműködik más minisztériumokkal és a társszervekkel;
  4. d)irányítja a Központi Hivatal és a regionális igazgatóságok szervezeti elemeinek munkáját, biztosítja összehangolt működésüket;
  5. e)törvény eltérő rendelkezésének hiányában képviseli a Főigazgatóságot, távolléte vagy akadályoztatása esetén a képviselet rendjére ezen utasításnak a helyettesítés rendjére vonatkozó rendelkezései az irányadók;
  6. f)meghatározza a Főigazgatóság éves, valamint időszakos feladat- és ellenőrzési terveit,
  7. g)évente értékeli a Főigazgatóság tevékenységét, stratégiai terveinek megvalósítását, és annak megfelelően intézkedik azok aktualizálására;
  8. h)az irányítási jogkör gyakorlójának útján javaslatot tesz a Főigazgatóság feladatkörét érintő jogszabályalkotásra és -módosításra, felkérésre véleményezi a jogszabályok és közjogi szervezetszabályozó eszközök tervezeteit;
  9. i)kialakítja és működteti a Főigazgatóság

ia) kontrollkörnyezetét,

ib) integrált kockázatkezelési rendszerét,

ic) kontrolltevékenységeit,

id) információs és kommunikációs rendszerét,

ie) nyomon követési rendszerét (monitoring);

  1. j)kialakítja a közérdekű adatközlés rendjét, kijelöli az adatfelelősöket;
  2. k)ellátja a minősített adatot kezelő szerv vezetője részére meghatározott feladatokat;
  3. l)figyelemmel kíséri a Főigazgatóság informatikai, nyilvántartó és szolgáltató rendszereinek hiteles, megbízható és biztonságos üzemeltetését;
  4. m)gondoskodik a honvédelmi intézkedési terv elkészítéséről és rendszeres felülvizsgálatáról, valamint miniszteri jóváhagyásra történő felterjesztéséről;
  5. n)irányítja és ellenőrzi a polgári védelmi, a katasztrófavédelmi feladatok ellátását, továbbá a különleges jogrendi időszaki feladatokra felkészülést és a feladatok végrehajtását;
  6. o)jóváhagyja a Főigazgatóság védelemgazdasági alaptervét.

11. A főigazgató

  1. a)gyakorolja mindazon munkáltatói jogokat, és teljesíti azokat a kötelezettségeket, amelyeket jogszabály nem határoz meg más parancsnok vagy vezető részére;
  2. b)javaslatot tesz helyetteseinek kinevezésére és felmentésére;
  3. c)kiadja a közvetlen alárendeltségébe tartozó vezetők és beosztottak munkaköri leírásait;
  4. d)kinevezi

da) a Főigazgatóság adatvédelmi tisztviselőjét,

db) a minősített adatok kezeléséért felelős biztonsági vezetőt,

dc) az információs rendszer biztonságáért felelős személyt;

  1. e)biztosítja a Főigazgatóságnál az esélyegyenlőség megvalósulását;
  2. f)biztosítja a Főigazgatóság Tudományos Tanácsának működési feltételeit;
  3. g)a Nemzeti Közszolgálati Egyetemmel kötött keretmegállapodásban foglaltaknak megfelelően biztosítja a megfelelő felkészültségű és képzettségű oktatói és alkalmazotti állományt.

12. A főigazgató jogszabályban meghatározottak szerint felel a Főigazgatóság törvényes és hatékony gazdálkodásáért, pénzügyi tevékenységéért, figyelemmel kíséri a jóváhagyott költségvetési előirányzatok teljesítését, az azok felhasználásával ellátandó feladatok veszélyeztetése esetén megteszi a szükséges intézkedéseket, fejezeti vagy kormányzati hatáskörbe tartozó ügyekben az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszternél intézkedést kezdeményez.

13. A főigazgatót tartós távolléte, akadályoztatása esetén

  1. a)– a Főigazgatóság gazdasági és informatikai feladatainak kivételével – az általános főigazgató-helyettes,
  2. b)a Főigazgatóság gazdasági és informatikai feladatai tekintetében a gazdasági és humán főigazgató-helyettes

helyettesíti.

14. A főigazgató és az általános főigazgató-helyettes együttes távolléte, akadályoztatása esetén a főigazgató által írásban kijelölt személy irányítja a Központi Hivatal és a regionális igazgatóságok tevékenységét.

 

6. Az általános főigazgató-helyettes

15. Az általános főigazgató-helyettes irányítja

  1. a)a Nemzetközi Együttműködési Főosztály,
  2. b)a Dokumentációs Központ, valamint
  3. c)az Ügyeleti és Védelmi Igazgatási Osztály

szakmai tevékenységét.

16. Az általános főigazgató-helyettes

  1. a)főigazgatói döntés meghozatalát, belső rendelkezés megtételét kezdeményezheti;
  2. b)koordinálja a munkatervekben foglalt feladatok végrehajtását;
  3. c)javaslatot tesz a főigazgatónak a Főigazgatóság feladatköréhez kapcsolódó jogi norma kiadásának kezdeményezésére;
  4. d)részt vesz a Főigazgatóság stratégiájának és beszámolóinak kidolgozásában;
  5. e)részt vesz a kockázatértékelés, a szervezeti célok elérését veszélyeztető kockázatok csökkentésére irányuló kontrollok alkalmazásában, a szervezeti integritást sértő események, valamint a szabálytalanságok feltárásában, kezelésében;
  6. f)eljár azokban az ügyekben, amelyek ellátásával a főigazgató esetenként vagy állandó jelleggel megbízza.

7. A gazdasági és humán főigazgató-helyettes

17. A gazdasági és humán főigazgató-helyettes irányítja

  1. a)a Közgazdasági Főosztály,
  2. b)az Informatikai Főosztály,
  3. c)a Személyügyi Főosztály,
  4. d)a Műszaki Osztály,
  5. e)az Ellátási Osztály, valamint
  6. f)a Beszerzési és Projekt Osztály

szakmai tevékenységét.

18. A gazdasági és humán főigazgató-helyettes gyakorolja azokat a jogokat, és teljesíti azokat a kötelezettségeket, amelyeket jogszabály a szervezet gazdasági vezetője számára meghatároz. E feladatkörében

  1. a)részt vesz a Főigazgatóság gazdasági és humánerőforrás stratégiájának kidolgozásában;
  2. b)érvényesíti a Főigazgatóság tevékenységében az állami feladatok ellátásáról szóló előirányzatokkal, létszámmal és vagyonnal történő szabályszerű és hatékony gazdálkodást;
  3. c)felelős a szervezet gazdasági feladatai jogszabályoknak megfelelő ellátásáért, a Főigazgatóság gazdálkodása során a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért;
  4. d)intézkedik a költségvetés felhasználására vonatkozó irányelvek, valamint a gazdálkodás részletes rendjének meghatározására;
  5. e)a főigazgató feladatkörébe nem tartozó esetekben gazdasági rendelkezéseket hoz a pénzügyi gazdálkodási rendre és a számvitelre vonatkozóan, valamint elkészíti a gazdasági-pénzügyi vonatkozású belső rendelkezések tervezetét;
  6. f)a főigazgató által átruházott feladatkörben, a főigazgatóval történt egyeztetést követően az államháztartásról szóló törvény előírásainak betartásával előirányzat-átcsoportosítást hajthat végre;
  7. g)felelős a Főigazgatóság vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az éves vagyonleltár előkészítéséért;
  8. h)előkészíti a Főigazgatóság éves költségvetésének fő kereteit, javaslatot tesz a jóváhagyott előirányzatok alapján a Főigazgatóság költségvetésére;
  9. i)felelős a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért, annak teljességéért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért;
  10. j)felelős az intézményi számviteli rendért;
  11. k)tervezi és elkülönítetten kezeli a Főigazgatóság tudományos feladatainak ellátásához szükséges pénzügyi forrásokat;
  12. l)előkészíti a létszámgazdálkodásra vonatkozó javaslatokat, javaslatot tesz a humánerőforrás hatékonyabb felhasználására;
  13. m)felelős a személyzeti, munkaügyi, fegyelmi döntések előkészítéséért, a személyi nyilvántartási anyagok kezeléséért;
  14. n)felelős a Főigazgatóság hatáskörébe tartozó feladatokat támogató informatikai rendszerek, nyilvántartások működtetéséért, az informatikai támogatás biztosításáért;
  15. o)gondoskodik az informatikai biztonsági követelmények érvényesítéséről.

19. A gazdasági és humán főigazgató-helyettes az irányítása alatt álló szervezeti elemek útján gondoskodik

  1. a)a tervezéssel,
  2. b)az előirányzat-felhasználással,
  3. c)a feladatkörébe tartozó előirányzat-módosítással,
  4. d)az üzemeltetéssel, fenntartással, működtetéssel, beruházással,
  5. e)a vagyon használatával, hasznosításával,
  6. f)az éves vagyonleltár elkészítésével,
  7. g)a vagyonleltár kiértékelésével,
  8. h)a készpénzkezeléssel,
  9. i)a könyvvezetéssel,
  10. j)a beszámolási kötelezettséggel,
  11. k)a gazdasági adatszolgáltatással,
  12. l)a munkaerő-gazdálkodással,
  13. m)a képzéssel és oktatással,
  14. n)a beszerzésekkel, továbbá
  15. o)a Főigazgatóság gazdasági projekttevékenységéből származó, valamint a projektek felügyeletével és koordinációjával

kapcsolatos feladatok ellátásáról.

20. A gazdasági és humán főigazgató-helyettes eljár a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársasággal kötött vagyonkezelői szerződésekben foglalt kötelezettségvállalások körében.

21. A gazdasági és humán főigazgató-helyettes vagy az általa írásban kijelölt személy pénzügyi ellenjegyzése nélkül a Főigazgatóságot terhelő gazdasági kihatású kötelezettség nem vállalható, követelés nem írható elő, gazdasági tartalmú intézkedés nem tehető.

 

8. A Központi Hivatal vezetői

22. A Központi Hivatal igazgatója irányítja

  1. a)az alárendeltségébe tartozó szervezeti elemek, valamint
  2. b)a regionális igazgatóságok

szakmai tevékenységét.

23. A Központi Hivatal vezetői a jogszabályok előírásai szerint, az irányítási jogkört gyakorló vezető utasítása alapján vezetik az irányításuk alá tartozó szervezeti elemet, és ellenőrzik annak működését.

24. A Központi Hivatal igazgatója, valamint a Központi Hivatalnál foglalkoztatott más középvezető és beosztott vezető (a továbbiakban együtt: vezető) a feladatkörében véleménynyilvánítással, javaslattétellel részt vesz a Főigazgatóság stratégiájának, költségvetésének és beszámolóinak kidolgozásában. Feladata továbbá a kockázatértékelés, a kockázatkezelés, a szervezeti célok elérését veszélyeztető kockázatok csökkentésére irányuló kontrollok alkalmazása, a szervezeti integritást sértő események, valamint a szabálytalanságok feltárása, kezelése.

25. A vezető

  1. a)biztosítja az ügyintézés szakszerűségét és az ügyintézési határidők betartását;
  2. b)előkészíti, illetve véleményezi a feladatkörét érintő jogszabályok, közjogi szervezetszabályozó eszközök és a szakmai koncepciók tervezeteit;
  3. c)meghatározza az irányítása, illetve a vezetése alá tartozó szervezeti elem munkatervi feladatait, kiadmányozza a munkaköri leírásokat, szervezi és ellenőrzi a feladatok végrehajtását;
  4. d)gyakorolja az irányítása, illetve a vezetése alatt álló szervezeti elem feladatköréhez kapcsolódó hatásköröket és döntési jogköröket;
  5. e)javaslatot tesz a munkáltatói jogkör gyakorlójának az irányítása alatt álló szervezeti elem munkatársát érintő, főigazgatói hatáskörbe tartozó munkáltatói intézkedés megtételére;
  6. f)javaslatot tesz a főigazgatónak az irányítása alatt álló szervezeti elem munkatársainak kitüntetésére, címadományozására, jutalmazására;
  7. g)ellátja mindazon ügyeket, amelyeket felettes vezetője állandó vagy eseti jelleggel a feladatkörébe utal.

26. Az önálló szervezeti elem vezetőjének helyettesítésére vonatkozó rendet az önálló szervezeti elem ügyrendje határozza meg.

 

9. A regionális igazgatóság vezetője és helyettese

 

27. A regionális igazgatóság igazgatója a főigazgató irányítása, továbbá a Központi Hivatal vezetőinek szakmai irányítása mellett szervezi és vezeti az alárendeltségébe tartozó szervezeti elemek és az irányítása alá tartozó munkatársak tevékenységét.

28. A regionális igazgatóság igazgatója feladatkörében véleménynyilvánítással, javaslattétellel részt vesz a Főigazgatóság stratégiájának, szakmai beszámolóinak kidolgozásában, feladata továbbá a kockázatértékelés, a kockázatkezelés, a szervezeti célok elérését veszélyeztető kockázatok csökkentésére irányuló kontrollok alkalmazása, a szervezeti integritást sértő események, valamint szabálytalanságok feltárása, kezelése.

29. A regionális igazgatóság igazgatója

  1. a)szervezi és irányítja a regionális igazgatóság feladatainak végrehajtását, eljár a regionális igazgatóság feladatkörét érintő ügyekben;
  2. b)kiadmányozza a regionális igazgatóság hatáskörében eljárva hozott hatósági döntéseket, gyakorolja a regionális igazgatóság tevékenységéhez kapcsolódó feladatköröket;
  3. c)meghatározza a regionális igazgatóság munkatervi feladatait;
  4. d)kiadmányozza a munkaköri leírásokat;
  5. e)javaslatot tesz a főigazgatónak a regionális igazgatóság munkatársainak elismerésére, címadományozására, jutalmazására;
  6. f)a regionális igazgatóság rendelkezésére bocsátott beszerzési előleget (ellátmányt) a főigazgató, illetve a gazdasági és humán főigazgató-helyettes által meghatározott elveknek megfelelően használja fel;
  7. g)felel a regionális igazgatóság használatába adott vagyontárgyak, eszközök rendeltetésszerű használatáért és megőrzéséért, gondoskodik az éves vagyonleltárak elkészítéséről;
  8. h)ellátja mindazon feladatokat, amelyeket a főigazgató állandó vagy eseti jelleggel a feladatkörébe utal.

30. A regionális igazgató kiadmányozási jogkörét beosztottaira átruházhatja, az átruházás azonban nem érinti a regionális igazgatóság munkájáért fennálló felelősséget.

31. A regionális igazgatóság igazgatóhelyettese

  1. a)vezeti és ellenőrzi a feladatkörébe tartozó – az ügyrendben megállapított – területeken a szervezeti elemek tevékenységét, segíti az igazgató irányítói jogkörének ellátását;
  2. b)a regionális igazgatóság igazgatója távollétében vagy akadályoztatása esetén helyettesítési jogkörben eljárva irányítja a regionális igazgatóság tevékenységét.

10. A Főigazgatóság munkatársaira vonatkozó szabályok, a Főigazgatóság munkatársainak általános jogai és kötelezettségei

 

32. A Főigazgatóság munkatársa a munkaköri leírásban részére megállapított, valamint a vezetője által részére meghatározott feladatokat – a kapott utasítás és határidők figyelembevételével – a jogszabályok, szakmai előírások, egyéb rendelkezések, valamint az ügyviteli szabályok megtartásával végzi.

33. A Főigazgatóság munkatársa a feladatát önállóan látja el, és felelős a saját tevékenységéért, valamint a jogszabályokban, továbbá a Főigazgatóság belső rendelkezéseiben előírt feladatainak teljesítéséért.

34. A munkaköri leírásban személyre szólóan meg kell határozni a munkatárs feladatait, a részére meghatározott kötelezettségek teljes körét, valamint a jogosultságait, különösen a kiadmányozási jogosultságot, az eljárási jogosultságot, valamint döntési jogosultságot.

35. A munkaköri leírásnak alkalmasnak kell lennie a személyes felelősség megállapítására, valamint a munkáltató és a munkavállaló közötti vitás kérdések eldöntésére.

 

III. Fejezet

A KÖZPONTI HIVATAL ÉS A REGIONÁLIS IGAZGATÓSÁGOK SZERVEZETI ELEMEINEK FELADATKÖRE

11. A Központi Hivatal szervezeti elemeinek feladatköre

 

36. A Központi Hivatal szervezeti elemei általános feladatkörükben

  1. a)kidolgozzák az alaptevékenységek és a szakmai részterületek szakmai standard- és minimumszabályait, a végrehajtás érdekében módszertani útmutatók kiadásával támogatják a regionális igazgatóságok munkáját;
  2. b)elkészítik a szakterületükön kötelezően alkalmazandó, valamint az ajánlott dokumentumokat;
  3. c)részt vesznek a szakterületüket érintő kutatásokban, elemző tanulmányok, hatásvizsgálatok elkészítésében és a döntés-előkészítő munkában;
  4. d)közreműködnek a rövid, a közép-, valamint a hosszú távú stratégiák kialakításában;
  5. e)évente értékelő beszámolót készítenek a szakterület tevékenységéről, az éves beszámolóban javaslatot tesznek a feladatellátás hatékonyságát célzó intézkedésekre;
  6. f)elkészítik a szakterületüket érintő belső rendelkezések tervezeteit, kezdeményezik a szükséges módosításokat;
  7. g)közreműködnek a feladatkörüket érintő jogszabályok tervezeteinek előkészítésében, véleményezésében, megalapozzák a Főigazgatóság szakmai álláspontját;
  8. h)szakmai ellenőrzést gyakorolnak a regionális igazgatóságok felett, végrehajtják a főigazgató által elrendelt szakmai ellenőrzéseket, vizsgálatokat;
  9. i)figyelemmel kísérik a Főigazgatóság jelentési és adatszolgáltatási rendszerének működését, kezdeményezik a rendszer módosítását;
  10. j)kapcsolatot tartanak az állami és önkormányzati szervekkel, a civil és egyéb szervezetekkel, a hazai és nemzetközi tudományos, szakmai, kutatási és felsőoktatási szervezetekkel;
  11. k)részt vesznek a Főigazgatóság nemzetközi kapcsolatainak alakításában, kapcsolatot tartanak a hasonló szakmai feladatokat ellátó külföldi partnerszervezetekkel, intézményekkel, együttműködési megállapodásokat készítenek elő, és koordinálják azok végrehajtását;
  12. l)erre vonatkozó kijelölés alapján részt vesznek, illetve képviselik a Főigazgatóságot a nemzetközi és hazai szakmai fórumokon és megbeszéléseken, kezdeményezik szakmai tanácskozások, összejövetelek szervezését;
  13. m)gyűjtik a szakterületüket érintő nemzetközi tevékenységgel összefüggő információkat és adatokat, vizsgálják a külföldi szakmai gyakorlat magyarországi alkalmazásának lehetőségeit;
  14. n)szakterületüket érintően szakmailag irányítják a Főigazgatóság oktatási tevékenységét, összeállítják a képzések, továbbképzések tematikáját, szakmai anyagát;
  15. o)részt vesznek a minőségbiztosítási rendszer kialakításában;
  16. p)ellátják a főigazgató által meghatározott egyéb feladatokat.

12. Menekültügyi Igazgatóság

 

37. A Menekültügyi Igazgatóság a főigazgató irányítása alatt álló önálló szervezeti elem, amely ellátja a jogszabályok által a Főigazgatóság hatáskörébe utalt menekültügyi feladatokat. Az Igazgatóság tevékenységét a Menedékjogi Osztályon, valamint a Befogadó Intézmények Szakmai Irányító Osztályán keresztül látja el.

38. A Menekültügyi Igazgatóság

  1. a)elbírálja a menedékjogi kérelmeket;
  2. b)vizsgálja a visszaküldés tilalmának fennállását;
  3. c)gondoskodik a menekültügyi eljárásokban a kiutasító döntések meghozataláról;
  4. d)lefolytatja a státusz-felülvizsgálati és a státuszvisszavonó eljárásokat;
  5. e)vezeti a menekültügyi nyilvántartást, szükség esetén javaslatot tesz annak fejlesztésére;
  6. f)a menekültügyi és menekült ellátási tárgyú döntések bírósági felülvizsgálata során ellátja a Főigazgatóság jogi képviseletét;
  7. g)gondoskodik az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter méltányossági hatáskörébe tartozó egyedi menekültügyi hatósági ügyek döntésre előkészítéséről;
  8. h)ellátja a menekültek áttelepítésével és áthelyezésével kapcsolatos hatósági feladatokat;
  9. i)ellátja a menekültügyi hatóság által kiállítandó okmányok, hatósági bizonyítványok és egyéb dokumentumok kiállításával összefüggő feladatokat;
  10. j)ellátja a menekültügyi őrizettel kapcsolatos hatósági feladatokat;
  11. k)koordinálja az ellenőrzési feladatok hatékony ellátását;
  12. l)irányítja, koordinálja és ellenőrzi a befogadó intézmények dolgozóinak szakmai tevékenységét;
  13. m)ellátja befogadó intézményekben történő elhelyezésre és ellátásra való jogosultság elbírálásával összefüggő feladatokat;
  14. n)végzi és összehangolja a menedékkérők, menekültek, a menedékesek, az oltalmazottak és a befogadottak befogadásával, ellátásával, valamint támogatásával kapcsolatos igazgatási feladatokat, illetve a társadalmi beilleszkedéssel kapcsolatos feladatokat;
  15. o)együttműködik az állami szervekkel, a helyi önkormányzatokkal, nemzetközi szervezetekkel, civil és egyházi szervezetekkel és a menedékkérők, menekültek, oltalmazottak és menedékesek részére szolgáltatást nyújtó intézményekkel, civil és karitatív szervezetekkel;
  16. p)ellátja a Főigazgatóság által fenntartott befogadó intézményekbe történő belépés engedélyezésével kapcsolatos feladatokat;
  17. q)utánkövetést végez a nemzetközi védelemben részesítettek társadalmi beilleszkedése, munkaerőpiaci, lakhatási helyzetének megismerése, valamint a menekültügyi nyilvántartás naprakészen tartása érdekében;
  18. r)gondoskodik a menekültellátási, támogatási ügyek kapcsán a hatósági jogalkalmazás egységességéről.

13. Idegenrendészeti Igazgatóság

 

39. Az Idegenrendészeti Igazgatóság a főigazgató irányítása alatt álló önálló szervezeti elem, amely ellátja a jogszabályok által a Főigazgatóság hatáskörébe utalt idegenrendészeti feladatokat. Az Igazgatóság tevékenységét a Vízum Osztályon, a Hatósági Ellenőrzési és Kiutaztatási Osztályon, a Jogorvoslati Osztályon, valamint az Idegenrendészeti Szakirányító Osztályon keresztül látja el.

40. Az Idegenrendészeti Igazgatóság

  1. a)az idegenrendészeti szakterületet érintően szakmailag irányítja a Főigazgatóság regionális igazgatóságait, a migrációs szakkonzulokat és a migrációs összekötő tiszteket, valamint koordinálja az idegenrendészeti hatósági és ellenőrzési feladatok hatékony ellátását;
  2. b)feladatkörét érintően gondoskodik az idegenrendészeti hatósági jogalkalmazás egységességéről;
  3. c)kapcsolatot tart az idegenrendészeti résznyilvántartások üzemeltetőjével, jelzi és megfogalmazza a felmerülő szakterületi igényeket;
  4. d)dönt a Főigazgatóság hatáskörébe tartozó, kilencven napot meg nem haladó tartózkodásra jogosító vízum kiadásához hozzájárulásról vagy a hozzájárulás megtagadásáról, egyeztet más schengeni államok központi hatóságaival;
  5. e)elbírálja a Főigazgatóság hatáskörébe tartozó vízum hosszabbítása, megsemmisítése, visszavonása, valamint a határátkelőhelyen előterjesztett vízum iránti kérelem tárgyában hozott elutasító döntések elleni jogorvoslati kérelmeket;
  6. f)végzi a hatáskörébe tartozó vízumkérelmek és vízumokhoz kapcsolódó eljárási cselekmények számítógépes rögzítésével és nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat és értesítési feladatokat;
  7. g)részt vesz a VIS-Mail üzenetek továbbításához, fogadásához kapcsolódó feladatok, valamint a VIS alkalmazásával kapcsolatos feladatok ellátásában;
  8. h)elbírálja a harmadik országbeli állampolgárok tartós és huzamos tartózkodásával kapcsolatos jogorvoslati kérelmeket;
  9. i)elbírálja a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek magyarországi tartózkodásával kapcsolatos, a Főigazgatóság hatáskörébe utalt jogorvoslati kérelmeket;
  10. j)a feladatkörébe tartozó közigazgatási ügyekben peres képviseletet lát el;
  11. k)a jogszabály által meghatározott esetekben szervezi, koordinálja és végrehajtja a kiutasított külföldiek légi úton történő kitoloncolásával, valamint a légi és szárazföldi úton történő dublini átadások megszervezésével kapcsolatos feladatokat;
  12. l)szervezi, koordinálja és végrehajtja a harmadik országbeli állampolgárok légi úton történő kiutaztatását, gondoskodik az idegenrendészeti eljárás alá vont külföldiek hazatéréséhez szükséges úti okmányok beszerzéséről;
  13. m)koordinálja a Főigazgatóság visszatérési és reintegrációs tanácsadási tevékenységét;
  14. n)gondoskodik egyes önálló beutazási és tartózkodási tilalom elrendelésére vonatkozó döntések előkészítéséről, azok központi nyilvántartásban történő rögzítéséről, karbantartásáról, törléséről és felülvizsgálatáról;
  15. o)értesíti az illetékes külképviseletet a nem magyar állampolgárok vonatkozásában indult idegenrendészeti eljárás során elrendelt személyi szabadságot érintő kényszerintézkedésekről, valamint a sérüléssel, halállal járó rendkívüli eseményekről;
  16. p)elbírálja a kényszerintézkedési ügyekben és a közrendvédelmi bírság kiszabásával kapcsolatos elsőfokú eljárásban hozott döntésekkel szembeni jogorvoslati kérelmeket;
  17. q)nyilvántartja, és a kiállító állam illetékes hatóságának megküldi a talált vagy más módon beszolgáltatott külföldi úti okmányokat;
  18. r)a büntetés-végrehajtási szervezet központi szervének tájékoztatása alapján értesíti a Főigazgatóság regionális igazgatóságait a szabadságvesztés-büntetésüket töltő, valamint a szabaduló külföldiekről;
  19. s)végzi és összehangolja az emberkereskedelem áldozatainak ellátásával kapcsolatos igazgatási feladatokat;
  20. t)koordinálja a regionális igazgatóságok komplex mélységi ellenőrzőrendszer keretében végzett tevékenységét.

14. Jogi és Adminisztrációs Igazgatóság

 

41. A Jogi és Adminisztrációs Igazgatóság a főigazgató irányítása alatt álló, általános koordinációs és jogi támogatást nyújtó önálló szervezeti elem, amely a feladatait az Igazgatási és Iratkezelési Főosztály, valamint az Elemző és Koordinációs Osztály útján látja el.

42. A Jogi és Adminisztrációs Igazgatóság

  1. a)ellátja az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság normaalkotási szabályzatáról szóló utasításban az Igazgatási és Iratkezelési Főosztály számára meghatározott feladatokat;
  2. b)összeállítja a Főigazgatóság tevékenységét értékelő éves jelentést;
  3. c)kivizsgálja a panaszbeadványokat, és működteti a Főigazgatóság Panaszirodáját;
  4. d)ellátja a közérdekű adatok megismerésére irányuló megkeresésekkel kapcsolatos feladatokat;
  5. e)ellátja az adatvédelmi tárgyú igazgatási feladatokat;
  6. f)végzi a jogszabályok és a közjogi szervezetszabályozó eszközök tervezeteinek véleményezését, szükség esetén koordinálja azok belső véleményeztetését, a belső egyeztetését követően összeállítja a Főigazgatóság álláspontját;
  7. g)a feladatkörébe tartozó ügytípusokban koordinálja a külső szervek részére történő adatszolgáltatást;
  8. h)előkészíti az állami és civil szervezetekkel kötendő együttműködési megállapodások tervezeteit;
  9. i)képviseletet lát el a Főigazgatóság működésével összefüggő, nem menekültügyi vagy idegenrendészeti hatósági döntés felülvizsgálatára irányuló peres eljárásokban;
  10. j)felkérésre előkészíti, véleményezi a Főigazgatóság által kötendő szerződéseket, azokat jogi ellenjegyzéssel látja el;
  11. k)felkérésre jogi szakértőként részt vesz a Főigazgatóság közbeszerzési eljárásaiban;
  12. l)lefolytatja a kártérítési eljárásokat;
  13. m)ellátja az okmányszakértői és okmánytári feladatokat, közreműködik a Főigazgatóság által kiállított okmányok megújításában és az okmánybeszerzési eljárásokban;
  14. n)a Főigazgatóság Központi Hivatala szervezeti elemei vonatkozásában ellátja azon központi postaelosztó, postázó, iktatási és ügykezelési feladatokat, melyek nem tartoznak az önálló szervezeti elemek feladatai közé;
  15. o)felügyeli és koordinálja az elektronikus ügyviteli feladatokat, végzi az iratkezelés ellenőrzésével, az iratkezelési szabályzat és az ügyvitelt támogató eljárások korszerűsítésével kapcsolatos feladatokat;
  16. p)szakmai felügyeletet lát el az iratkezeléssel kapcsolatos kérdésekben, javaslatot tesz az ügyviteli folyamatok fejlesztési irányaira;
  17. q)ellátja a minősített adatkezelési és rejtjelfelügyeleti feladatokat;
  18. r)működteti a Főigazgatóság egyes központi irattárait;
  19. s)ellátja a biometrikus azonosítót tartalmazó okmányokkal kapcsolatos ügyviteli feladatokat;
  20. t)ellátja a bélyegzők kiadásával, nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat;
  21. u)figyelemmel kíséri és elemzi a hazai és a nemzetközi migrációs és menekültügyi folyamatok alakulását, összehasonlító elemzéseket és prognózisokat készít;
  22. v)elkészíti az időszaki és eseti statisztikai jelentéseket;
  23. w)koordinálja a Főigazgatóság szervei adatszolgáltatási kötelezettségeivel összefüggő statisztikai tevékenységét,
  24. x)adatszolgáltatási tevékenységet végez egyes európai intézmények, nemzetközi szervezetek, hazai és európai partnerszervek képviselői részére.

 

15. Nemzetközi Együttműködési Főosztály

 

43. A Nemzetközi Együttműködési Főosztály az általános főigazgató-helyettes irányítása alatt álló önálló szervezeti elem, mely végzi az egyes szakterületek munkájával összefüggő európai uniós és nemzetközi vonatkozású feladatok előkészítését, végrehajtásuk koordinálását, folyamatos kapcsolattartást a tagállami partnerszervezetekkel és a migrációval foglalkozó nemzetközi szervezetekkel. A Nemzetközi Együttműködési Főosztály feladatait a Nemzetközi Kapcsolatok Osztály, valamint a Nemzetközi Hatósági Együttműködési Osztály útján látja el.

44. A Nemzetközi Együttműködési Főosztály

  1. a)szervezi és koordinálja a Főigazgatóság nemzetközi tevékenységét, közreműködik a Főigazgatóság nemzetközi vonatkozású hazai rendezvényeinek lebonyolításában;
  2. b)a szakmai igazgatóságok közreműködésével összefogja az EU kormányzati koordinációs rendszer keretében a Főigazgatósághoz érkező tárgyalási álláspontok véleményezését;
  3. c)összeállítja a Főigazgatóság éves kiutazási és fogadási tervét, nyilvántartást vezet a Főigazgatóság vezetőinek és munkatársainak szakmai kiutazásairól;
  4. d)ellátja a Főigazgatóság vezetőinek és munkatársainak nemzetközi fórumokon történő részvételével, valamint a külföldi delegációk fogadásával kapcsolatos utaztatási teendőket, koordinálja a részvételből adódó feladatokat;
  5. e)intézi a Főigazgatóság munkatársai részére igényelt szolgálati útlevelekkel, valamint repülőtéri belépőkártyával kapcsolatos teendőket, valamint nyilvántartást vezet a munkatársak részére kiállított okmányokról;
  6. f)kapcsolatot tart a migrációs és menekültügyi kérdésekkel foglalkozó nemzetközi szervezetekkel, azok szakosított szerveivel és a nemzetközi civil szervezetekkel;
  7. g)kapcsolatot tart az európai uniós és a harmadik országbeli külföldi társszervekkel, valamint a Magyarországon akkreditált külképviseletekkel;
  8. h)közreműködik a Főigazgatóság szervezésében megrendezett nemzetközi tárgyalások, munkamegbeszélések előkészítésében és lebonyolításában;
  9. i)koordinálja a Főigazgatóság felső vezetőinek nemzetközi levelezését;
  10. j)előkészíti a Főigazgatóság feladatkörébe tartozó, nemzetközi szerződésnek nem minősülő megállapodások és az ezekhez kapcsolódó előterjesztések szakmai tervezeteit;
  11. k)gondoskodik a Főigazgatóság vezetői és a szervezeti elemek részére idegen nyelvű fordítások készítéséről, készíttetéséről;
  12. l)ellátja az Európai Migrációs Hálózat keretében érkező megkeresések koordinációját;
  13. m)működteti az Európai Unió Menekültügyi Ügynökségének központi nemzeti kapcsolattartási pontját;
  14. n)előkészíti, szervezi és koordinálja az Európai Unió Menekültügyi Ügynöksége és az Európai Határ- és Partvédelmi Ügynökség műveleteinek keretében megvalósuló szakértői kiküldetéseket;
  15. o)ellátja a migrációs szakdiplomata-jelöltek pályáztatásához, kiválasztásához és felkészítéséhez kapcsolódó szervezési feladatokat, koordinálja a kihelyezett és a kihelyezés előtt álló migrációs szakdiplomaták tevékenységével, berendelésével, kihelyezésével, beszámoltatásával kapcsolatos adminisztratív ügyeket;
  16. p)a migrációs szakdiplomaták tevékenységéhez kapcsolódó körben kapcsolatot tart a hazai nemzetbiztonsági és rendvédelmi szervekkel;
  17. q)felelős az európai uniós „dublini eljárásokkal” összefüggő feladatok ellátásáért, ellátja a tagállamok migrációs szerveitől beérkező és az ezek felé továbbítandó megkeresésekből adódó feladatokat;
  18. r)ellátja az Eurodac rendszer működésével összefüggésben a Főigazgatósághoz delegált hatósági és adminisztratív feladatokat.
  19. s)az európai uniós jogszabályok, valamint a hatályos visszafogadási egyezmények előírásainak megfelelően engedélyezi a harmadik országok állampolgárainak hatósági kísérettel történő átszállítását, szervezi és koordinálja a hatósági átszállítási feladatok végrehajtását;
  20. t)koordinálja a Schengeni Információs Rendszerben elhelyezett figyelmeztető jelzésekkel összefüggő kiegészítő információk cseréjét és az ezzel összefüggésben kezdeményezett, az európai uniós tagállamokkal folytatott konzultációs eljárásokat;
  21. u)megválaszolja a schengeni tagállamoktól érkező vízumkonzultációs megkereséseket, részt vesz VIS-Mail üzenetek továbbításához, fogadásához kapcsolódó feladatok, valamint a VIS alkalmazásával kapcsolatos feladatok ellátásában;
  22. v)koordinálja a regionális igazgatóságok és az európai uniós tagállamok között a tartózkodási jogosultságokra, előzményekre vonatkozó megkereséseket;
  23. w)együttműködik a Nemzetközi Bűnügyi Együttműködési Központ (a továbbiakban: NEBEK) szervezetében működő SIRENE Irodával a SIS jelzéssel kapcsolatos kiegészítő információk cseréje kapcsán;
  24. x)eleget tesz a schengeni vízum megsemmisítése és visszavonása tárgyában meghatározott tájékoztatási kötelezettségnek.

 

16. Közgazdasági Főosztály

 

45. A Közgazdasági Főosztály a gazdasági és humán főigazgató-helyettes irányítása alatt álló, a költségvetési, gazdálkodási kérdésekben döntést megalapozó, végrehajtást előkészítő, koordináló, a számviteli teendők végrehajtását végző szervezeti elem. A Közgazdasági Főosztály tevékenységét a Pénzügyi Osztályon, valamint a Számviteli Osztályon keresztül látja el.

46. A Közgazdasági Főosztály

  1. a)a Főigazgatóság szervezeti elemeinek bevonásával tervezi és összeállítja a tárgyévi beszerzési szükségleteket, ezek figyelembevételével elkészíti az éves költségvetési tervjavaslatokat;
  2. b)elkészíti a jóváhagyott költségvetés felosztásaira vonatkozó javaslatokat, és folyamatosan nyilvántartja azok felhasználását;
  3. c)ellenőrzi a kiadási bizonylatok jogszerűségét és helyességét, gondoskodik a kötelezettségek teljesítéséről, a bevételek beszedéséről;
  4. d)a folyószámla analitikához kapcsolódóan végzi a bejövő számlák kezelését, a kimenő számlák elkészítését, vezeti a munkavállalók előlegével kapcsolatos adatok nyilvántartását;
  5. e)vezeti az adójellegű nyilvántartásokat, és gondoskodik azon bevallások elkészítéséről, amelyeket jogszabály alapján nem a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) végez;
  6. f)intézkedik a dolgozók személyi jövedelemadó elszámolásával kapcsolatos dokumentumainak a Kincstár általi előállítására, azoknak a munkavállalók részére továbbításáról;
  7. g)gondoskodik a menekültek, oltalmazottak, menedékesek és befogadottak részére megállapított pénzbeli ellátások és támogatások folyósításáról;
  8. h)tervezi és szervezi a Főigazgatóság részére biztosított költségvetési előirányzatokkal történő gazdálkodást, kötelezettséget vállal, utalványozási és ellenjegyzési jogokat gyakorol;
  9. i)előkészíti az előirányzati módosításokra vonatkozó javaslatot, és vezeti az előirányzat-módosításokról szóló nyilvántartást;
  10. j)koordinálja az EU Belügyi Alapok program alapjaihoz, valamint más nemzetközi és hazai pályázati forráshoz kapcsolódó kifizetéseket;
  11. k)kezeli a Főigazgatóság számláit;
  12. l)vezeti a munkáltatói, lakásvásárlási, építési támogatásban részesült dolgozók tartozásait nyilvántartó egyéni kartonokat;
  13. m)tájékoztatást ad a Szociális és Lakásbizottságnak a lakásszámla alakulásáról, javaslatot tesz a felhasználható szabad keretről;
  14. n)a hatályos jogszabályoknak megfelelően intézkedik az érintett pénzügyi intézmény felé a Főigazgatóság munkatársait megillető kedvezmények érvényesítéséről;
  15. o)a Kincstárral együttműködve gondoskodik a bérszámfejtéshez kapcsolódó feladatok ellátásáról;
  16. p)teljesíti a Főigazgatóság gazdasági jellegű adatszolgáltatási kötelezettségét;
  17. q)a pénzügyi és számviteli előírásoknak megfelelően végzi a gazdasági folyamatok regisztrálását, könyvelését;
  18. r)végzi a tárgyi eszközök és készletek analitikus nyilvántartását, a főkönyvi könyvelést, végrehajtja a szükséges egyeztetéseket, és adatokat szolgáltat a beszámolók, mérlegek elkészítéséhez;
  19. s)gondoskodik a bizonylati rend és fegyelem betartásáról, a különféle analitikához kapcsolódó kódszámrendszerek kidolgozásáról és karbantartásáról, a számlarend naprakészen tartásáról;
  20. t)elkészíti a havi és a negyedéves jelentéseket, valamint az éves költségvetési beszámolót;
  21. u)vezeti a lakáskölcsönök, valamint a Főigazgatóság számlájára beérkező, a menekültek és az oltalmazottak lakáscélú támogatásának (otthonteremtési támogatásának) törlesztésével kapcsolatos adatok nyilvántartását;
  22. v)elkészíti a leltározási utasítást, ennek jóváhagyását követően szervezi az éves vagyon-megállapító leltározásokat;
  23. w)üzemelteti a házipénztárt és a valutapénztárt, gondoskodik a szervezeti egységek rendszeres, illetve soron kívüli ellátásáról;
  24. x)a folyószámla analitikához kapcsolódóan végzi a bejövő számlák kezelését, valamint a kimenő számlák elkészítését.

17. Informatikai Főosztály

 

47. Az Informatikai Főosztály a gazdasági és humán főigazgató-helyettes irányítása alatt álló – informatikai szakmai kérdésekben döntést megalapozó, végrehajtást előkészítő, koordináló, az informatikai rendszerek tervezését, üzemeltetését, karbantartását végző szervezeti elem. Az Informatikai Főosztály tevékenységét az Informatikai-fejlesztési Osztályon, valamint az Informatikai-üzemeltetési Osztályon keresztül végzi.

48. Az Informatikai Főosztály

  1. a)biztosítja az iktatási, a pénzügyi, a számviteli és a számítástechnikai programok egységességét, nyilvántartását, dokumentáltságát és jogtisztaságát, gondoskodik a számítógépes programok fejlesztéséről, a szakterületek által megfogalmazott szakmai célok figyelembevétele mellett kidolgozza a számítógépes programfejlesztési igényeket, követelményeket;
  2. b)üzemelteti és felügyeli a Főigazgatóság hatáskörébe tartozó feladatokat támogató informatikai rendszereket, nyilvántartja az ehhez szükséges programokat és biztosítja a Főigazgatóság nyilvántartási, adatkezelési, adatfeldolgozási feladatainak informatikai hátterét;
  3. c)a rendelkezésre álló pénzügyi források keretein belül kidolgozza a számítógépes programfejlesztések pályázati felhívását és a részletes szakmai követelményrendszereket;
  4. d)kidolgozza és folyamatosan aktualizálja az érvényesítendő informatikai biztonsági követelményeket;
  5. e)kidolgozza a Főigazgatóság adat- és titokvédelmi szabályzatainak informatikai biztonsági előírásait, gondoskodik az informatikai biztonságot érintő jogszabályok, műszaki normatívák, szabványok, irányelvek és ajánlások egységes alkalmazásáról, továbbá az ágazati szintű rendelkezések és a Főigazgatóság belső szabályzatai közötti összhang biztosításáról;
  6. f)az érintett szervezeti elemek javaslatainak figyelembevételével előkészíti a Főigazgatóság közép- és hosszú távú informatikai stratégiai tervét, figyelemmel kíséri az elfogadott terv végrehajtását, és gondoskodik annak folyamatos aktualizálásáról;
  7. g)az informatikai kérdéseket érintően közreműködik a közbeszerzési pályázatok kiírásában és azok elbírálásában;
  8. h)működteti a Főigazgatóság országos informatikai hálózatát, levelezőrendszerét és a vírusvédelmi rendszert, karbantartja, frissíti az ehhez szükséges programokat;
  9. i)végzi a Főigazgatóságnál alkalmazott számítástechnikai, híradástechnikai eszközök üzemeltetését, javaslatot tesz a számítástechnikai és egyéb technikai, híradástechnikai eszközök megrendelésére, beszerzésére, szervizelésére;
  10. j)gondoskodik a DubliNet rendszer működtetéséről;
  11. k)felhasználói támogatási tevékenységet lát el;
  12. l)szakmailag irányítja és felügyeli a regionális igazgatóságok informatikai feladatokat ellátó munkatársait;
  13. m)ellátja a Főigazgatóság honlapjának üzemeltetésével kapcsolatos technikai-informatikai feladatokat.

18. Személyügyi Főosztály

 

49. A Személyügyi Főosztály a gazdasági és humán főigazgató-helyettes irányítása alatt álló – személyzeti és munkaügyi szakmai kérdésekben döntést megalapozó, végrehajtást előkészítő, koordináló, végrehajtó, a humánpolitikai célkitűzések tervezését végző – önálló szervezeti elem, mely feladatait a Humánigazgatási Osztály, valamint a Képzési- és Oktatási Osztály útján látja el.

50. A Személyügyi Főosztály

  1. a)segíti a vezetőket a személyügyi igazgatással kapcsolatos feladataik ellátásában;
  2. b)előkészíti a szervezet-korszerűsítésre, létszámgazdálkodásra vonatkozó javaslatokat, ellenőrzi a szervezeti és létszámintézkedések érvényesülését, javaslatot tesz a hatékonyságot gátló körülmények megszüntetésére;
  3. c)közreműködik a foglalkoztatási jogviszonyokkal kapcsolatos belső szabályzatok kialakításában, kidolgozza a szakterületet érintő főigazgatói normatív döntések tervezeteit, részt vesz a feladatkörébe tartozó jogszabályok és közjogi szervezetszabályzó eszközök módosítási javaslatainak véleményezésében;
  4. d)ellátja a hivatali érdekegyeztetés működésével kapcsolatos előkészítő feladatokat;
  5. e)előkészíti és végrehajtja a Központi Hivatal és a regionális igazgatóságok feladatkörébe tartozó személyzeti, munkaügyi, szervezési, fegyelmi, lakásügyi, kegyeleti és szociális döntéseket;
  6. f)ellátja a főigazgató által adományozható elismerések adományozásával kapcsolatos előkészítő feladatokat, kezeli a Főigazgatóság elismerési anyag készletét;
  7. g)működteti az emberierőforrás-gazdálkodást támogató információs rendszer személyzeti munkát segítő operációs rendszereket, adatfeldolgozást és adatszolgáltatást végez, kezeli a személyi állományba tartozók személyi nyilvántartási anyagát;
  8. h)gondoskodik a személyi állományba tartozók szolgálati igazolvánnyal és szolgálati jelvénnyel történő ellátásáról és ezek nyilvántartásáról;
  9. i)végzi a nemzetbiztonsági ellenőrzés és a kifogástalan életvitel vizsgálat kezdeményezésével kapcsolatos feladatokat;
  10. j)a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek vonatkozásában biztosítja a Főigazgatóságra háruló, jogszabályban rögzített kezelési, nyilvántartási kötelezettségek teljesítését, figyelemmel kíséri a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség esedékessé válását, intézkedik az őrzésért felelős felé a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség teljesítésére;
  11. k)együttműködik az érdekképviseleti szervekkel, valamint a Magyar Rendvédelmi Karral;
  12. l)ellátja a személyi állomány foglalkozás-egészségügyi, fizikai és pszichikai alkalmassági vizsgálatának előkészítését és koordinálását, vezeti a Főigazgatóság központi személyügyi nyilvántartását és közszolgálati alapnyilvántartását;
  13. m)figyelemmel kíséri a személyi állomány minősítésének esedékessé válását, az erre jogosult vezetőt erről tájékoztatja, közreműködik a személyi állomány minősítésének és munkateljesítménye értékelésének elkészítésében;
  14. n)előzetes igényfelmérés alapján előkészíti a Főigazgatóság időszakos képzési tervét;
  15. o)tervezi és előkészíti a személyi állomány szakmai előmenetelét, képzését, továbbképzését, utánpótlását, koordinálja az oktatáshoz, képzéshez kapcsolódó feladatokat;
  16. p)figyelemmel kíséri és koordinálja a jogszabályban előírt oktatási és vizsgakötelezettség teljesítését;
  17. q)a Főigazgatóság szakmai szervezeti elemeivel együttműködve előkészíti és koordinálja a hazai és a nemzetközi felsőoktatási intézmények hallgatóinak szakmai gyakorlatát;
  18. r)a szakterületet érintő kérdésekben kapcsolatot tart és együttműködik a Főigazgatóság társszerveivel.

19. Műszaki Osztály

 

51. A Műszaki Osztály a gazdasági és humán főigazgató-helyettes irányítása alatt álló önálló, műszaki és ellátási kérdésekben döntést megalapozó, végrehajtást előkészítő, koordináló szervezeti elem.

52. A Műszaki Osztály

  1. a)a költségvetési tervezés keretében javaslatot készít a Főigazgatóság ingatlan- és gépjárműállományának fejlesztésére;
  2. b)a költségvetési keretszámok ismeretében elkészíti a tárgyévi ingatlan beruházási és -felújítási munkára vonatkozó terveket;
  3. c)szakmailag felügyeli az ingatlanokkal kapcsolatos műszaki beruházási és felújítási munkálatokat, és részt vesz az ezzel kapcsolatos eljárásokban;
  4. d)biztosítja a beszerzésekhez és közbeszerzésekhez szükséges műszaki dokumentációkat, közreműködik az eljárás lefolytatásában;
  5. e)megszervezi és irányítja a tervszerű karbantartást,
  6. f)nyilvántartást vezet a hivatali gépjárművekről, végzi a gépjárművek üzemeltetésével, javításával, műszaki szemléjével kapcsolatos feladatokat, javaslatot tesz a gazdaságtalanul működő gépjárművek selejtezésére;
  7. g)közreműködik a közbeszerzési pályázatok kiírásában, a szerződéskötésben, ellenőrzi az elkészült munkákat;
  8. h)kidolgozza a tűzvédelmi és munkavédelmi előírások alapján a Főigazgatóság e tárgyköröket érintő belső szabályzatait, gondoskodik ezek betartásáról, szakmai irányítást gyakorol a regionális igazgatóságok ezen tevékenysége felett;
  9. i)figyelemmel kíséri a rendszeres karbantartásokat, az üzemeltetési feladatok ellátását, ellenőrzi mindezek elvégzését, karbantartási, üzemeltetési szerződések megkötését kezdeményezi;
  10. j)előkészíti a külső kivitelezőkkel az építési, karbantartási munkák tekintetében megkötni kívánt szerződések tervezetét, gondoskodik az elkészült munkák műszaki átvételéről, továbbá gondoskodik az ingatlannal kapcsolatos nyilvántartások naprakész vezetéséről és a változások átvezetésének előkészítéséről;
  11. k)vezeti a Főigazgatóság vagyonkezelésében lévő ingatlanok nyilvántartását, és gondoskodik a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. felé az időszakos adatszolgáltatások teljesítéséről;
  12. l)biztosítja a zavartalan technikai üzemeltetést.

20. Ellátási Osztály

 

53. Az Ellátási Osztály a gazdasági és humán főigazgató-helyettes irányítása alatt álló önálló, műszaki és ellátási kérdésekben döntést megalapozó, végrehajtást előkészítő, koordináló szervezeti elem.

54. Az Ellátási Osztály

  1. a)biztosítja a befogadó intézmények folyamatos működtetését, az ott elhelyezettek ellátását;
  2. b)ellátja az élelmezéssel kapcsolatos ügyviteli tevékenységet;
  3. c)a főigazgató valamint a gazdasági és humán főigazgató-helyettes által meghatározott rend szerint gazdálkodik a számára biztosított ellátmánnyal, előkészíti az egyes gazdálkodással összefüggő feladatok végrehajtása során keletkező pénzügyi kötelezettségek iratait;
  4. d)biztosítja a befogadó intézmények zavartalan működéséhez szükséges készleteket, eszközöket;
  5. e)gondnoki feladatokat lát el a befogadó intézményekben;
  6. f)ellátja a befogadó intézményekben elhelyezettekkel összefüggésben felmerülő személyszállítási feladatokat;
  7. g)gondoskodik az adományok, pénzbeli és tárgyi felajánlások kezeléséről és elszámolásáról, szükség esetén a telephelyekre való elosztásáról;
  8. h)üzemelteti a Központi Hivatal és a regionális igazgatóságok irodaszer, nyomtatvány és egyéb eszközeinek központi raktárát;
  9. i)gondoskodik a készletek, a tárgyi eszközök és a nagy értékű eszközök analitikus nyilvántartásáról, kezeléséről, leltározásáról és selejtezéséről, gondoskodik a vásárolt eszközök nyilvántartásba vételéről;
  10. j)raktári készletgazdálkodást végez, ellátja a ruházati szolgálattal kapcsolatos feladatokat, közreműködik a ruházati fejlesztésekben, a ruházattal kapcsolatos jogszabályok előkészítésében, részt vesz a beszerzések tervezésében, előkészítésében;
  11. k)végzi a beérkezett – vásárolt és adományozott – készletek analitikus nyilvántartása vezetését a rendelkezésre bocsátott számla, illetve szállítólevél alapján;
  12. l)előzetesen jelzett kivételezési igények alapján gondoskodik a készletek előkészítéséről, kiadásáról, visszavételezéséről, visszavételezések és a kiadások nyilvántartásáról;
  13. m)megszervezi a helyiségek takarítását, továbbá biztosítja a takarításhoz szükséges feltételeket;
  14. n)biztosítja a beszerzésekhez és közbeszerzésekhez szükséges műszaki dokumentációkat, közreműködik az eljárás lefolytatásában.

 

21. Beszerzési és Projekt Osztály

 

55. A Beszerzési és Projekt Osztály a gazdasági és humán főigazgató-helyettes irányítása alatt álló – a Főigazgatóság beszerzési és projekt tevékenységét végző – önálló szervezeti elem.

56. A Beszerzési és Projekt Osztály

  1. a)kezdeményezi közbeszerzési eljárások megindítását, részt vesz a Bíráló Bizottság munkájában;
  2. b)előkészíti a Főigazgatóság működéséhez szükséges készlet- és eszközbeszerzéseket, engedélyezést követően gondoskodik a beszerzésről;
  3. c)elkészíti a beszerzési tervet;
  4. d)előkészíti és végrehajtja a Főigazgatóság gazdasági érintettségű projektjeivel kapcsolatos feladatokat;
  5. e)figyelemmel kíséri a migrációs és menekültügyi témájú hazai és uniós pályázati kiírásokat, a szakmai igazgatóságok javaslataira figyelemmel elkészíti a részvételi javaslatokat;
  6. f)felügyeli és koordinálja a nyertes hazai és nemzetközi pályázatok szakszerű és tervszerű végrehajtását;
  7. g)ellát minden egyéb, a projektek lebonyolításával kapcsolatos szakmai koordinációs és előkészítési feladatot.

22. Titkársági és Kommunikációs Osztály

 

57. A Titkársági és Kommunikációs Osztály a főigazgató irányítása alatt álló – a főigazgató napi tevékenységét közvetlenül segítő – önálló szervezeti elem. A Titkársági és Kommunikációs Osztályt főosztályvezető-helyettes besorolású titkárságvezető vezeti. A sajtóval történő kommunikációs feladatokat osztályvezető besorolású szóvivő látja el.

58. A Titkársági és Kommunikációs Osztály

  1. a)ellátja a főigazgató személye körüli teendőket, így különösen intézi a főigazgató személyes levelezését, koordinálja a főigazgató programjaihoz szükséges beszédek, előadások anyagának előkészítését, szervezi a főigazgató belföldi programjait, és közreműködik azok lebonyolításában;
  2. b)ellátja a főigazgatóhoz érkező iratok ügyviteli feladatait, gondoskodik azok aláírásra vagy kiadmányozásra előkészítéséről;
  3. c)előkészíti és összehívja a főigazgató által tartott értekezleteket, ellátja a szervezési feladatokat, elkészíti az értekezletek emlékeztetőit;
  4. d)szervezi a főigazgató és az általános főigazgató-helyettes megbeszéléseit;
  5. e)intézi a főigazgató és az általános főigazgató-helyettes által meghatározott feladatokat, megszervezi és ellenőrzi azok végrehajtását;
  6. f)végzi a szervezeti teljesítményértékelés előkészítésével kapcsolatos koordinációs feladatokat;
  7. g)kapcsolatot tart az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter által vezetett minisztérium és más kormányzati szervek sajtófelelőseivel;
  8. h)előkészíti a Főigazgatóság kommunikációs szövegpaneljeit, közleményeit, megszervezi a sajtótájékoztatókat;
  9. i)intézi a protokollajándékok beszerzését;
  10. j)irányítja és szervezi a Főigazgatóság sajtó- és tömegtájékoztatási, valamint PR-tevékenységét, gondoskodik a Főigazgatóság munkájára vonatkozó sajtóinformációk figyeléséről, gyűjtéséről, szemlézéséről, elemzéséről, archiválásáról;
  11. k)gondoskodik a Főigazgatóság rendezvényeinek előkészítéséről, a rendezvények lebonyolításával kapcsolatos feladatok ellátásáról;
  12. l)gondoskodik a Főigazgatóság belső kommunikációs feladatainak ellátásáról, monitorozza a belső Intranetes felület tartalmát, amennyiben szükséges – az érintett szervezeti elem megkeresésével – intézkedik a tartalom frissítésére;
  13. m)a technikai üzemeltetési feladatok kivételével ellátja a Főigazgatóság holnapjának működtetésével kapcsolatos feladatokat, és gondoskodik a rendszeres időközönként megvalósuló tartalomfrissítésről;
  14. n)gondoskodik arról, hogy a honlapon valamennyi, az általános, különös és egyedi közzétételi listák szerint kötelezően közzéteendő közérdekből nyilvános adat elérhető és naprakész legyen;
  15. o)működteti a Főigazgatóság Call Centerét.

23. Ellenőrzési Osztály

 

59. Az Ellenőrzési Osztály a főigazgató közvetlen irányítása alatt álló, funkcionálisan független önálló szervezeti elem.

60. Az Ellenőrzési Osztály a hatályos jogszabályok és belső rendelkezések szerint ellátja a Főigazgatóság szakmai és gazdasági tevékenysége törvényességének ellenőrzését, amelynek keretében az éves ellenőrzési terv vagy a főigazgató egyedi utasítása alapján

  1. a)bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenysége keretében vizsgálja a jogszabályoknak és belső szabályzatoknak való megfelelést;
  2. b)ellenőrzi a költségvetési bevételek és kiadások tervezésének, felhasználásának és elszámolásának, valamint az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodás rendjét;
  3. c)vizsgálja és elemzi a rendelkezésre álló erőforrásokkal gazdálkodást, a vagyon megóvását és gyarapítását, valamint az elszámolások megfelelőségét, a beszámolók valódiságát;
  4. d)értékelő jelentéseket készít a főigazgató részére a vizsgált folyamatokkal kapcsolatban tett megállapításokról, következtetésekről, javaslatokat fogalmaz meg a kockázati tényezők, hiányosságok megszüntetése, kiküszöbölése vagy csökkentése, illetve a szabálytalanságok megelőzése és feltárása, valamint a költségvetési szerv működése eredményességének növelése és a belső kontrollrendszerek javítása, továbbfejlesztése érdekében;
  5. e)nyilvántartja és nyomon követi az ellenőrzési jelentések alapján megtett intézkedéseket, szükség esetén utóellenőrzéseket végez;
  6. f)elemezi és értékeli a belső kontrollrendszer kiépítésének, működésének a jogszabályoknak és a szabályzatoknak való megfelelését, valamint a belső kontrollrendszer működésének gazdaságosságát, hatékonyságát és eredményességét;
  7. g)a Főigazgatóság vezetőinek kérésére tanácsadói tevékenységet végez;
  8. h)főigazgatói utasítás alapján nyomon követi a munkatervekben meghatározott feladatok végrehajtását.

24. Dokumentációs Központ

 

61. A Dokumentációs Központ az általános főigazgató-helyettes irányítása alatt álló, funkcionálisan független, önálló szervezeti elem.

62. A Dokumentációs Központ

  1. a)információt gyűjt és tárol az elismerést kérő, a menekült, az oltalmazott, a menedékes, valamint a befogadott származási országáról, továbbá az elismerés vagy az elismerés visszavonása szempontjából jelentőséggel rendelkező harmadik országokról;
  2. b)a menekültügyi és a visszaküldés tilalmával kapcsolatos feladatellátás támogatására országinformációs jelentéseket készít;
  3. c)az általa gyűjtött és nyilvántartásában kezelt adatállományból adatfeldolgozásokat végez;
  4. d)működteti a Főigazgatóság származási országinformációs adatbázisát, hozzáférhetővé teszi a legfrissebb, releváns országinformációs jelentéseket, anyagokat;
  5. e)közreműködik a szakmai kiadványok, tájékoztatók készítésében;
  6. f)működteti a Főigazgatóság szakkönyvtárát, tervszerűen gyarapítja a könyvtár dokumentumállományát, gondoskodik a könyvtári szolgáltatásokhoz való hozzáférésről;
  7. g)nyílt forrású információszerzés kijelölt szervezeti elemeként információkat, adatokat gyűjt, elemez, értékel a menedékjoggal, valamint a tartózkodási joggal visszaélők eredményes kiszűrése, az eljárások gyors lefolytatása, az elutasított menedékkérők és a kiutasítás hatálya alatt álló harmadik országbeli állampolgárok hatékony visszaküldése érdekében, valamint hozzájárul a legális csatornákon keresztüli illegális bevándorlás felderítéséhez.

25. Ügyeleti és Védelmi Igazgatási Osztály

 

  1. 63. Az Ügyeleti és Védelmi Igazgatási Osztály az általános főigazgató-helyettes közvetlen irányítása alatt álló, a rendvédelmi szervek központi ügyeletei számára meghatározott, valamint védelmi igazgatási feladatokat ellátó önálló szervezeti elem.

64. Az Ügyeleti és Védelmi Igazgatási Osztály

  1. a)biztosítja az együttműködő szervek, valamint a Főigazgatóság szervezeti elemei egymás közötti, illetve a szervezeti elemen kívüli információs kapcsolatainak fenntartását;
  2. b)végrehajtja a rendkívüli eseményekkel összefüggésben szükséges és halaszthatatlan intézkedéseket, végzi az intézkedésre jogosult és köteles szervek, személyek értesítését, a vezetők tájékoztatását;
  3. c)összefoglaló jelentést készít a Főigazgatóság feladat- és hatáskörébe tartozó eseményekről „OIF Napi Tájékoztató Jelentés” címen, és azt a főigazgató által jóváhagyott rend szerint továbbítja;
  4. d)teljesíti a bíróságok, a rendvédelmi szervek, illetve a más, állami vagy egyéb szervek Központi Hivatalba érkező jogsegélykérelmeit;
  5. e)együttműködik a NEBEK keretében működő SIRENE Irodával, továbbá koordinálja és – a SIS jelzéssel kapcsolatos kiegészítő információk cseréje kivételével – megválaszolja a NEBEK (SIRENE, Interpol, Europol) megkereséseket;
  6. f)kivételes esetben elbírálja a határátkelőhelyen benyújtott, száznyolcvan napon belül kilencven napot meg nem haladó, tervezett tartózkodásra irányuló vízumkérelmet;
  7. g)szakmai irányítást gyakorol a készenléttel, ügyelettel rendelkező szakmai egységek felett munkaidőn kívül;
  8. h)ellátja a védelmi igazgatással kapcsolatos feladatokat;
  9. i)ellátja azon objektumvédelmi és biztonsági feladatokat, amelyek nem tartoznak a biztonsági vezető feladatkörébe, továbbá az objektumvédelmi feladatai tekintetében kapcsolatot tart az őrzés-védelemmel megbízott szervezetek irányába;
  10. j)felügyeli a helyszíni hatósági ellenőrzések előzetes tervek szerinti napi lebonyolítását;
  11. k)közreműködik az időszaki és az eseti statisztikai jelentések elkészítésében.

65. Az Ügyeleti és Védelmi Igazgatási Osztály munkaidőn kívül

  1. a)biztosítja a Főigazgatóság hatáskörébe tartozó, munkaidőn túli idegenrendészeti és menekültügyi tárgyú sürgősségi feladatellátás folyamatosságát;
  2. b)a hatályos visszafogadási egyezmények előírásainak megfelelően engedélyezi a harmadik országok állampolgárainak hatósági kísérettel történő átszállítását, szervezi és koordinálja a hatósági átszállítási feladatok végrehajtását;
  3. c)koordinálja a Schengeni Információs Rendszerben elhelyezett figyelmeztető jelzésekkel összefüggő kiegészítő információk cseréjét;
  4. d)állást foglal a visszaküldési tilalom kérdésében;
  5. e)közreműködik a Főigazgatóság minősített adatkezelésének és rejtjeltevékenységének végrehajtásában.

26. A regionális igazgatóságok feladatköre

 

66. A regionális igazgatóság a főigazgató irányítása alatt álló önálló szervezeti elem, vezetője az igazgató, akit akadályoztatása esetén az igazgatóhelyettes helyettesít.

67. A regionális igazgatóság feladatkörében

  1. a)ellátja a jogszabályok alapján hatáskörébe utalt, a harmadik országbeli állampolgárok beutazásával és tartózkodásával összefüggő hatósági feladatokat;
  2. b)ellátja a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyekkel kapcsolatos, jogszabályban meghatározott feladatokat;
  3. c)ellátja a bevándorolt vagy letelepedett jogállású, valamint a hontalanként elismert személy úti okmánya kiadásával összefüggő feladatokat;
  4. d)támogatja a menekültügyi jogszabályokból a Főigazgatóságra háruló hatósági feladatok végrehajtását;
  5. e)közreműködik

ea) a menekültként vagy oltalmazottként elismert úti okmánya,

eb) a menekültkénti vagy menedékeskénti elismerését kérő humanitárius tartózkodási engedélyének, továbbá

ec) a menedékesek személyazonosságát, magyarországi tartózkodásának jogszerűségét igazoló okmányok

kiállításával összefüggő feladatok ellátásában;

  1. f)ellátja az ügyfelek személyes fogadásával kapcsolatos feladatokat, biztosítja az ügyfélforgalom zavartalan ellátását;
  2. g)a főigazgató, valamint a gazdasági és humán főigazgató-helyettes által meghatározott rend szerint gazdálkodik a számára biztosított ellátmánnyal, előkészíti az egyes gazdálkodással összefüggő feladatok végrehajtása során keletkező pénzügyi kötelezettségek iratait, és azokat megküldi a Közgazdasági Főosztálynak;
  3. h)végzi az ügyvitellel és az iratkezeléssel összefüggően számára meghatározott feladatokat;
  4. i)adatszolgáltatást teljesít, szakmai anyagokat készít elő a Központi Hivatal szervezeti elemei részére;
  5. j)ellátja a főigazgató, az általános főigazgató-helyettes, valamint a gazdasági és humán főigazgató-helyettes által meghatározott egyéb feladatokat. 

  

IV. Fejezet

A FŐIGAZGATÓSÁG MŰKÖDÉSÉVEL KAPCSOLATOS RENDELKEZÉSEK

27. A működés alapelvei

 

68. A Főigazgatóság szervezeti elemei tevékenységüket a felügyeletet ellátó miniszter által meghatározott ágazati célkitűzések és az azokon alapuló intézményi munkaterv, a főigazgató által jóváhagyott éves munkaterv, a szervezeti elem vezetője által elkészített és a főigazgató által jóváhagyott ügyrend, valamint a Főigazgatóság belső rendelkezései szerint végzik. Ügyrend kiadására kötelesek az önálló szervezeti elemek vezetői.

69. A főigazgató vizsgálat lefolytatására, külön meghatározott feladat végrehajtására, jóléti intézkedések előkészítésére állandó vagy eseti bizottságot hozhat létre. A bizottság összetételét, feladatait, működési szabályait a főigazgató határozza meg. A bizottságok véleményező, javaslattevő jogkörrel bírnak, döntési jogkörrel nem rendelkeznek.

70. A főigazgató az összetett megközelítést és több szakterület szoros együttműködését igénylő feladat elvégzése érdekében – saját elhatározásból vagy szakmai indokolással ellátott kezdeményezésre – a feladatkörükben érintett vezetők és a megfelelő szakértelemmel rendelkező munkatársak hatékony együttműködésével megvalósuló, határozott időtartamra vagy meghatározott feladat teljesítésére munkacsoportot vagy projektszervezetet (a továbbiakban együtt: munkacsoport) hozhat létre.

71. A munkacsoport működése során a feladatkörükben érintett vezetőket és a tárgykör szerint érintett munkatársakat a komplex feladat megfelelő határidőben történő elvégzése érdekében együttműködési kötelezettség és felelősség terheli.

72. A főigazgató a munkacsoport irányítására, munkája koordinálására legalább osztályvezetői besorolású vezetőt jelöl ki, aki a munkacsoport működésének befejezésekor az elért eredményről és a munkacsoport működésének értékeléséről jelentést készít, és azt felterjeszti a főigazgató részére.

73. A szociális döntések előkészítése érdekében a Főigazgatóság állandó bizottságaként a szociális döntésekre vonatkozó javaslattételi jogkörrel rendelkező szociális és lakásbizottság működik.

74. A Főigazgatóság szervezeti elemei tevékenységük során – a szakszerűség és jogszerűség követelményének érvényesülésével, az ügyfélközpontú ügyintézés hangsúlyozása mellett – egymással horizontális együttműködésre kötelezettek. A feladatkörükbe tartozó, de más szervezeti elem feladatkörét is érintő ügyekben az érdekeltek egymást folyamatosan tájékoztatva és egyeztetve kötelesek eljárni.

75. Az egyeztetésért az a szervezeti elem felelős, amelynek a feladat elvégzése az ezen utasítás és az arra épülő ügyrendek szerint a fő szakmai feladatkörébe tartozik. Törekedni kell a szervezetileg racionalizált, párhuzamosságok megszüntetését elősegítő feladatmegosztásra.

76. A Főigazgatóság munkatársai kötelesek a feladatok végrehajtásában együttműködni. A szervezeti elemek közötti kapcsolatrendszer kialakításáért és működéséért az egyes szervezeti elemek vezetői felelősek.

77. Az ügyintéző feladatainak ütemezése során úgy jár el, hogy a vezetői jóváhagyás a határidő lejárta előtt, észszerű időben beszerezhető legyen. Ha az ügy az előírt határidő alatt érdemben nem intézhető el, akkor az ügyintéző a késedelem okáról és az ügyintézés várható időpontjáról vezetőjét köteles tájékoztatni. Ilyen esetben az illetékes vezető a továbbiakra nézve döntést hoz, útmutatást ad.

78. A Főigazgatóság munkatársai kötelesek a tudomásukra jutott olyan információkat a szolgálati út betartásával az illetékes szervezeti elemhez eljuttatni, amelyek alapján az érintett szervezeti elemnek eljárási kötelezettsége van.

79. A Főigazgatóság minden munkatársa köteles tevékenységét az adatvédelmi és információbiztonsági előírásoknak megfelelően ellátni, valamint – amennyiben jogszabály vagy belső szabályozó eltérően nem rendelkezik – köteles minden olyan eseményt a szolgálati út betartásával jelezni, amelyek a Főigazgatóság biztonságos működését érintik.

80. Főigazgatóság működésével vagy a főigazgató feladatkörével kapcsolatos ügyekben történt eseményekről, érkezett megkereséséről a szervezeti elem vezetője a főigazgatót soron kívül tájékoztatja.

81. Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. § (1) és (2) bekezdése szerinti vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó munkaköröket a 2. melléklet tartalmazza.

 

28. A kiadmányozás és az aláírás rendje

82. A Főigazgatóság szervezeti elemeinél a kiadmányozási jogköröket úgy kell meghatározni, hogy a jogszerűségi és szakszerűségi követelmények érvényesülése mellett biztosítsák a gyors ügyintézést.

83. A főigazgató kiadmányozza

  1. a)az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszternek, a miniszterelnök általános helyettesének, az államtitkároknak és a helyettes államtitkároknak, a kabinetfőnöknek, az országgyűlési képviselőknek, a külképviseletek vezetőinek, más minisztériumok, központi államigazgatási szervek, nemzetközi szervezetek azonos vagy hasonló beosztású, jogállású vagy besorolású vezetőinek címzett ügyiratok;
  2. b)azokat a belső rendelkezéseket és egyéb dokumentumokat, amelyeket jogszabály vagy közjogi szervezetszabályozó eszköz kizárólagos aláírási jogkörébe utal.

84. A Főigazgatóság és más szervek közötti együttműködést szabályozó megállapodás megkötésére a főigazgató jogosult. A kizárólag az illetékességi területükön működő területi szervekkel az együttműködési megállapodást a Főigazgatóság nevében a regionális igazgatóságok igazgatói is megköthetik.

85. A főigazgató-helyettesek és a Központi Hivatal egyéb vezetői

  1. a)feladatkörükben eljárva aláírják a főigazgató kizárólagos aláírási jogkörébe nem tartozó ügyiratokat, valamint gyakorolják az ezen utasítás alapján rájuk ruházott kiadmányozási jogot;
  2. b)meghozzák a jogszabály vagy közjogi szervezetszabályozó eszköz alapján a saját hatáskörükbe, valamint a vezetésük alatt álló szervezeti elem hatáskörébe utalt hatósági döntéseket;
  3. c)kiadmányozási jogkörüket az irányításuk alá tartozó szervezeti elem ügyrendjében meghatározottak szerint ruházhatják át.

86. A regionális igazgatóság igazgatója kiadmányozza a regionális igazgatóság hatáskörébe tartozó hatósági döntéseket, feladatkörében eljárva aláírja a belső rendelkezéseket, valamint az egyéb ügyiratokat.

87. A regionális igazgatóság osztályvezetője kiadmányozza a regionális igazgatóság hatáskörében hozott, az ügyrendben meghatározott hatósági döntéseket, valamint egyéb ügyiratokat.

88. A Főigazgatóság valamennyi ügyintézője a munkaköri leírásában rögzített keretek között jogosult aláírni az ügyviteli jellegű – hatósági döntést, intézkedést nem tartalmazó – ügyiratokat.

89. A főigazgató minősítési jogkörébe tartozó hivatásos állomány kapcsán a minősítés kiadmányozásának jogát nevében és megbízásából a vezetése alatt álló állomány tekintetében az alábbi vezetők gyakorolják:

  1. a)az általános főigazgató-helyettes;
  2. b)a gazdasági és humán főigazgató-helyettes;
  3. c)a Menekültügyi Igazgatóság igazgatója;
  4. d)az Idegenrendészeti Igazgatóság igazgatója;
  5. e)a Jogi és Adminisztratív Igazgatóság igazgatója;
  6. f)a regionális igazgatóság igazgatója
  7. g)a Titkársági és Kommunikációs Osztály vezetője;
  8. h)az Ellenőrzési Osztály vezetője.

90. A Főigazgatósággal fennálló vagy fennállt szolgálati vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonnyal összefüggő dokumentumról és jognyilatkozatról igazolás vagy másolat kiadására a Személyügyi Főosztály jogosult.

 

91. A Személyügyi Főosztály vezetője a főigazgató nevében és megbízásából kiadmányozza a szolgálati időről kiállított és az egyéb, foglalkoztatási jogviszonyokhoz kapcsolódó munkáltatói igazolásokat.

 

92. Az Ellenőrzési Osztály vezetője a főigazgató nevében és megbízásából aláírja a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet alapján keletkező, intézkedést igénylő ügyekben készített ügyiratokat.

 

93. Az Igazgatási és Iratkezelési Főosztály vezetője kiadmányozza az érintett adatkezeléssel összefüggő jogainak gyakorlásával, valamint a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok megismerésével összefüggésben keletkezett iratokat.

 

29. A képviselet rendje

 

94. A Főigazgatóságot az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter által irányított minisztérium, az egyéb állami és önkormányzati szervek, a civil szervezetek, a gazdálkodó szervek, a nemzetközi és egyéb szervezetek előtt a főigazgató képviseli. A főigazgató ezen jogkörét – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a Főigazgatóság vezető munkatársaira átruházhatja.

95. A regionális igazgatóságot – működési területére kiterjedően – az ügykörébe tartozó feladatok végrehajtásával kapcsolatosan az igazgató képviseli.

96. A Főigazgatóság bíróságok és hatóságok előtti jogi képviseletét szakmai kérdésekkel összefüggő jogvitákban a Központi Hivatal érintett szervezeti eleme vagy a regionális igazgatóság látja el.

97. A Főigazgatóság működésével összefüggő szerződésekkel kapcsolatos, valamint munkaügyi tárgyú jogi kérdésekben a jogi képviseletet az Igazgatási és Iratkezelési Főosztály látja el.

 

98. A Főigazgatóság működésével kapcsolatos ügyekben az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter által vezetett minisztérium vagy más szerv megkereséséről a szervezeti elem vezetője soron kívül köteles a főigazgatót tájékoztatni.

99. A szakmai kapcsolatokat a partnerhatóságokkal, szervezetekkel a Központi Hivatal, valamint a regionális igazgatóságok – a mindenkori iránymutatásnak megfelelően – önállóan tartják.

 

30. Az értekezletek rendje

 

100. Az irányítási, ellenőrzési tevékenységgel kapcsolatos jelentősebb elvi és gyakorlati kérdések megtárgyalása, szakmai koncepció kialakítása, döntések előkészítése és ismertetése, a beszámoltatás, a tájékoztatás, a koordináció, továbbá az értékelés érdekében a Főigazgatóságon értekezleti rendszer működik.

101. A főigazgató az alábbi értekezleteket tartja:

  1. a)heti koordinációs értekezletet, amelyen az önálló szervezeti elemek vezetői személyesen, valamint a regionális igazgatók személyesen vagy kép- és hangkapcsolat útján vesznek részt;
  2. b)havi főigazgatói értekezletet, amelyen a heti koordinációs értekezlet résztvevői és az eseti meghívottak vesznek részt;
  3. c)eseti jelleggel állománygyűlést a külön meghatározott napirenddel, amelynek résztvevői a berendelt személyi állomány, valamint az eseti meghívottak.

102. Az önálló szervezeti elemek vezetői szükség szerint, de legalább havi rendszerességgel tartanak értekezletet. Az önálló szervezeti elemek értekezleteinek szabályait az ügyrendjük tartalmazza.

103. A főigazgató által tartott értekezletekről eltérő rendelkezés hiányában jegyzőkönyvet vagy emlékeztetőt kell készíteni, amit az értekezlet résztvevői, továbbá az értekezleten meghatározott feladatok végrehajtásáért felelős személyek számára rendelkezésre kell bocsátani.


31. Hivatali szolgálati időrendszer és általános munkarend

 

104. A hivatásos állomány hivatali szolgálati időrendszerben szolgálatot teljesítő tagjának szolgálatteljesítési ideje és az általános munkarendben foglalkoztatott rendvédelmi igazgatási alkalmazott és munkavállaló munkaideje hétfőtől csütörtökig 7.30 órától 16.00 óráig, pénteken 7.30 órától 13.30 óráig tart.

V. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

105. Ez az utasítás 2024. szeptember 1-jén lép hatályba.

 

106. Az utasítás alapján ügyrend készítésére kötelezett szervezeti elemek vezetői az utasítás hatálybalépésének napjától számított 60 napon belül felülvizsgálják az irányításuk alá tartozó szervezeti elem ügyrendjét, azt szükség szerint módosítják, vagy az előírásnak megfelelő új okmányt készítenek, és azt – előterjesztéssel együtt – felterjesztik jóváhagyásra a főigazgatóhoz.

 

107. Hatályát veszti az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2019. (X. 17.) OIF utasítás.

 

                                                                                                                     

                                                                                     Dr. Gömbös Sándor r. dandártábornok

                                                                                          rendőrségi főtanácsos

                                                                                            főigazgató

 

 


1. melléklet a 2/2024. (VIII. 29.) OIF utasításhoz

 

Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság szervezeti felépítése



2. melléklet a 2/2024. (VIII. 29.) OIF utasításhoz

 

Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. § (1) és (2) bekezdése alapján az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság szervezeti elemeinél vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó munkakörök jegyzéke

 

1. Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény alapján vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett, aki

a) a Főigazgatóságnál osztályvezetői, illetve azzal azonos vagy magasabb vezetői beosztást vagy

b) jogszabály alapján nemzetbiztonsági ellenőrzésre köteles munkakört

tölt be.

2. Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett az a személy, aki javaslattételre, döntésre vagy ellenőrzésre jogosult

a) közigazgatási hatósági ügyben,

b) közbeszerzési eljárás során vagy

c) feladatai során költségvetési vagy egyéb pénzeszközök felett, gazdálkodás tekintetében vizsgálatra vagy felhasználással való elszámoltatás során.

3. Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett a rendvédelmi igazgatási alkalmazottak rendvédelmi igazgatási szolgálati jogviszonyával összefüggő egyes szabályokról szóló 4/2019. (III. 11.) BM rendelet alapján az idegenrendészeti szervnél a kifogástalan életvitel ellenőrzése alá eső munkakört betöltő személy.

SZMSZ
Utoljára szerkesztve: 2024.09.30. 11:36